The soundtrack of the short film Guardiãs do Nascimento
a poetic journey through the four elements of nature
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48457Keywords:
Feminism, Pregnancy, Ritual Performance, Soundtrack, AudiovisualAbstract
This article is an account of the principles that involved the poetic composition of the audiovisual Guardians of Birth, focusing on the relationships between sound and image, ritual performance and nature, corporeity and affection. The short film has the aesthetic proposal of being a sound and visual journey through the gestational cycle until childbirth, guided by rituals with the four elements of nature: water, air, fire and earth. With an emphasis on the ritual dimension, the film is composed of scenes of ritual performances and an aesthetic of the narrative script as a rite of passage. The composition of the soundtrack is based on musical studies from Anthroposophy and the field of sound healing. The film aims to sow female wisdom from traditional community midwifery and strengthen the paradigm of humanized childbirth for a loving arrival of the baby on Earth.
References
ANTUNES, Cátia Alexandra Raposo Miranda Correia. A vocalização da parturiente. Lisboa: Mestrado em Enfermagem de Saúde Materna e Obstetrícia, 2019. Tese (Relatório de Estágio). Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/32158 . Acesso em: 10 nov. 2021.
AUSTER, Sara. Sound Bath. NY: Tiller Press, 2019.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 1989
BALASKAS, Janet; SARZANA, Silvia. Parto ativo: guia prático para o parto natural. Editora Ground, 2021.
BARROSO, Iraci. Os saberes de parteiras tradicionais e o ofício de partejar em domicílio nas áreas rurais. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, v. 2, n. 2, 2009. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/pracs/article/view/34 . Acesso em: 12 nov. 2021.
CAVALCANTI, Francisca MB. Musicoterapia e terapêutica antroposófica: processo interativo com o Canto Werbeck. Florianópolis: Pós-Graduação em Musicoterapia da UNISUL, 2012. Dissertação (Especialização) Disponível em: http://franciscacavalcanti.com/wp-content/uploads/2016/02/Musicoterapia-e-terapeutica-antropos%C3%B3fica-.pdf . Acesso em: 03 mar. 2022.
CECHIN, Petronila Libana. Reflexões sobre o resgate do parto natural na era da tecnologia. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 55, n. 4, p. 444-448, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/SN9J6x5bDRtCXJQZQrtCLKd/abstract/?lang=pt . Acesso em: 08 set. 2021.
GAYNOR, Mitchell. Sons que curam. SP: Cultrix, 1999.
GOLDMAN, Jonathan. Healing Sounds. USA: Healing Arts Press, 2002.
GOLDMAN, Jonathan; GOLDMAN, Andi. Chakra frequencies: Tantra of sound. Simon and Schuster, 2011.
LANGDON, Esther Jean Matteson. Xamanismo no Brasil: novas perspectivas. Florianópolis: UFSC, 1996.
MAMAN, Fabien; UNSOELD, Terres. El tao del sonido. España: Guy Trédaniel ediciones, 2012.
MARTINS, Janaína Träsel. Alquimias sonoras na meditação com o grupo artístico Cantos de Gaia: princípios e procedimentos compositivos. Revista Voz e Cena -Brasília, v. 01, nº 01, janeiro-junho/2020 - pp. 145-168. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/31551 . Acesso em: 16 maio 2021.
MARTINS, Janaina Trasel. Práticas de Escuta: relato de um processo compositivo de jornadas sonoras pelo projeto Cantos de Gaia. In: GUBERFAIN, Jane & LIGNELI, César. Práticas, poéticas e Devaneios Vocais. RJ: Sinergia, 2018.
MATTSON, Jill. Ancient Sounds, Modern Healing. USA: Wings of Light. 2013.
NATAL, Gabriela Celina Barbosa; SINIBALDI, Bárbara. Dos rituais às ervas: revisando o ofício de partejar. ECOS-Estudos Contemporâneos da Subjetividade, v. 11, n. 2, p. 190-201, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/SN9J6x5bDRtCXJQZQrtCLKd/abstract/?lang=pt . Acesso em: 20 abr. 2022.
PALHARINI, Luciana Aparecida; FIGUEIRÔA, Silvia Fernanda de Mendonça. Gênero, história e medicalização do parto: a exposição “Mulheres e práticas de saúde”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 25, p. 1039-1061, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/tVY7ZqQTFNHTCbSLLT8nnJn/abstract/?lang=pt . Acesso em: 10 mar. 2022.
PERRET, Daniel. Sound healing with the five elements. Holland: Binkey Kok Publications, 2005.
PETRAGLIA, Marcelo Silveira. A música e sua relação com o ser humano. Botucatu: Ouvir Ativo, 2010.
PINKOLA, Clarissa. Mulheres que correm com os lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 1999
SANFELICE, Clara Fróes de Oliveira; SHIMO, Antonieta Keiko Kakuda. Parto domiciliar: avanço ou retrocesso? Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 35, p. 157-160, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/RF3TrbZCsfLyJnWQnL8QDVq/abstract/?lang=pt . Acesso em: 14 nov. 2021.
SCHECHNER, Richard. Ritual. In: LIGIERO, Zeca (org). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Org. Zeca Ligiéro. Rio de Janeiro: Maud X, 2012.
SIMAS, Raquel. Doulas e o movimento pela humanização do parto. Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Antropologia/Universidade Federal Fluminense, 2016. (Dissertação de mestrado) Disponível em: http://cpa.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/16/2016/07/Raquel-Simas-Doulas-e-o-Movimento-pela-Humaniza%C3%A7%C3%A3o-do-Parto-Disserta%C3%A7%C3%A3o.pdf . Acesso em: 08 ago. 2021.
VENDRÚSCOLO, Cláudia Tomasi; KRUEL, Cristina Saling. A história do parto: do domicílio ao hospital; das parteiras ao médico; de sujeito a objeto. Disciplinarum Scientia.| Ciências Humanas, v. 16, n. 1, p. 95-107, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/1842 . Acesso em: 05 jul. 2021.
ZANARDO, Gabriela Lemos de Pinho et al. Violência obstétrica no Brasil: uma revisão narrativa. Psicologia & sociedade, v. 29, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/J7CMV7LK79LJTnX9gFyWHNN/ . Acesso em: 05 jul. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.