O caminho até o curso de Letras: perezhivanie, narrativas e meio social
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.44454Keywords:
Applied Linguistics, Narrative Inquiry, Perezhivanie, Language Teacher EducationAbstract
This paper aims at analyzing the narratives of a Letras undergraduate student in terms of previous events related to the decision of pursuing this degree. The study is based on oral narratives though interviews with an undergraduate student from a federal university located southeast Brazil. The accounts were qualitatively analyzed based on the concept of perezhivanie defined by Vygotsky (2019). The results indicate that the decision to pursue a degree in Letras stems from previous experiences that characterize an identification with the course, mainly in fields such as reading and Literature. Thus, the perezhivanie considers the relation between the person and the social environment, the interaction with others and mainly the sense that was built regarding everything she has lived before and in relation to what she is currently going through. The study seeks to contribute to debates within Applied Linguistics about language teacher education and more specifically to a cultural-historical perspective.
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Aspectos da formação de professores de línguas: pressupostos da área, práticas e representação. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022.
AZEVEDO, Alexandre Ramos de. Evasão nos cursos de licenciatura: onde está o desafio? Caderno de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 3, n. 1, p. 165-198, 2019.
BRUNER, Jerome. Narrative, culture and mind. In: SCHIFFRIN, Deborah; DE FINA, Anna; NYLUND, Anastasia (Ed.). Telling stories: language, narrative and social life. Washington, DC: Georgetown University Press, 2010. p. 45-50.
DELLAGNELLO, Adriana de Carvalho Kuerten; VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena (Org.). Estudos sobre ensino-aprendizagem e formação de professores de línguas de uma perspectiva sociocultural. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
EDWARDS, Anne. How can Vygotsky and his legacy help us to understand and develop teacher education? In: ELLIS, Vivi; EDWARDS, Anne; SMAGORINSKY, Peter (Ed.). Cultural-historical perspectives on teacher education and development. New York: Routledge, 2010. p. 63-77.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Advances in subjectivity from a cultural-historical perspective: unfoldings and consequences for cultural studies today. In: FLEER, Marilyn; GONZÁLEZ REY, Fernando; VERESOV, Nikolai (Ed.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: advancing Vygotsky’s legacy. New York: Springer, 2017. p. 173-193.
FLEER, Marilyn; GONZÁLEZ REY, Fernando; VERESOV, Nikolai. Perezhivanie, emotions and subjectivity: advancing Vygotsky’s legacy. New York: Springer, 2017.
KELLOGG, David; VERESOV, Nikolai. Footnotes and lecture outlines. In: VYGOTSKY, Lev S. L.S. Vygotsky’s pedological works. Volume 1, Foundations of Pedology. Translation by David Kellog and Nikolai Veresov. Springer Nature Singapore, 2019.
LIMA, Fernando Silvério de. Trajetórias em espiral: a formação histórico-cultural de professores de Inglês. 2017. 318 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, 2017.
LIMA, Fernando Silvério de. Uma vida em série: um espiral histórico-cultural da formação de professores de inglês. In: DELLAGNELLO, Adriana de Carvalho Kuerten; VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena (Org.). Estudos sobre ensino-aprendizagem e formação de professores de línguas de uma perspectiva sociocultural. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020. p. 153-186.
MAKONI, Sinfree; KAIPER-MARQUEZ, Anna; MOKWENA, Lorato. Introduction. In: _____. (Ed.). The Routledge handbook of language and the global south/s. London: Routledge, 2022. p. 1-15.
MOITA LOPES, Luiz Paulo (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Linguística Aplicada como lugar de construir verdades contingentes: sexualidades, ética e política. Gragoatá, v. 2, n. 27, p. 33-50, 2009.
PENNYCOOK, Alastair. A Linguística Aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. Tradução de Denise B. Braga e Maria Cecília dos Santos Fraga. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda C. (Org.). Linguística Aplicada e transdisciplinaridade: questões e perpectivas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. p. 21-46.
PENNYCOOK, Alastair. Language as a local practice. London: Routledge, 2010.
RANGEL, Flaminio de Oliveira et al. Evasão ou mobilidade: conceito e realidade em uma licenciatura. Revista Ciência Educacional, v. 25, n. 1, p. 25-42, 2019.
ROLIM, Maria José; ALMEIDA, Danusa Mendes. A evasão estudantil no curso de Letras Português da FECLESC. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2021.
SANTANA, Otacilio Antunes. Evasão nas Licenciaturas das Universidades Federais: entre a apetência e a competência. Revista Educação, v. 41, n. 2, p. 311-327, maio-ago. 2016.
TONIN, Lais Bueno. Evasão e abandono no curso de Letras Português-Inglês EaD em uma instituição pública. Revista Scientia Alpha, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020.
TRAHAR, Sheila (Ed.). Learning and teaching narrative inquiry: traveling in the borderlands. Philadelphia: John Benjamin Publishing Company, 2011. 178p.
WEBSTER; Leonard; MERTOVA, Patrice. Using narrative inquiry as research method: an introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching. London/New York: Routledge, 2007. 135p.
VERESOV, Nikolai. The concept of perezhivanie in cultural-historical theory: content and contexts. In: FLEER, Marilyn; GONZÁLEZ REY, Fernando; VERESOV, Nikolai (Ed.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: advancing Vygotsky’s legacy. New York: Springer, 2017. p. 47-70.
VYGOTSKY, L. S. Thought and language. Expanded and revised. Cambridge, MA: MIT Press, 1934/2012. 307p.
VYGOTSKY, L. S. The problem of the environment in pedology. In: ______. L.S. Vygotsky's pedological works. Volume 1, Foundations of Pedology. Traduction by David Kellog and Nikolai Veresov. New York: Singapore: Springer Nature Singapore, 2019. p. 65-84.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.