The transdisciplinarity of the person who sings on stage

theoretical conjectures and pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56137

Keywords:

Voice, Transdisciplinarity, Music, Theater, Performance

Abstract

The article highlights convergent characteristics between the performances of singers who perform live and actors who also use singing as artistic material. This approach was reinforced in interviews with students and teachers, both from Popular Singing and Theater courses at several universities. The article also analyzes the curriculum from both courses, studying the effectiveness of practical training and theoretical content applied to the person who sings on stage. Finally, we present the report of a transdisciplinary pedagogical laboratory where we were able to test teaching methodologies using, as a learning substance, the adjective body-voice-music-scene.

Author Biographies

  • Sofia Freitas Santos Oliveira, Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ, São João Del Rei/MG, Brasil

    É atriz, graduanda do curso de Teatro da Universidade Federal de São João Del-Rei. Integra o grupo de pesquisa Casa Aberta, com direção da Prof.ª Doutora Juliana Motta. De 2023 a 2024 realizou Iniciação Científica como Bolsista FAPEMIG (PIBIC), participando da pesquisa "A transdisciplinaridade da pessoa que canta em cena: conjecturas teóricas e práticas pedagógicas", orientada pela Prof.ª Dr.ª Juliana Mota. 

  • Pedro Barsalini , Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ, São João Del Rei/MG, Brasil.

    Pedro é Bacharel em Música Popular com habilitação em Voz pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), título conferido em 2020. Em 2022, ingressou na Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ), onde está realizando graduação de Bacharelado em Teatro. 

  • Juliana Alves Mota Drummond, Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ, São João Del Rei/MG, Brasil.

    Juliana Mota é atriz, cantora, diretora, relações públicas e psicanalista em formação. Professora do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da UFSJ e do Curso de Graduação em Teatro da mesma instituição. Líder do grupo de pesquisa e programa de extensão CASA ABERTA. 

References

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

BRAGA, Valéria Leite. Princípios para a formação corporal e cênica do cantor popular. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Música. Belo Horizonte, p. 105. 2019.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MALETTA, Ernani. Atuação Polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2016.

MALETTA, Ernani. Voz: corpo em manifestação. In: Enéias Farias Tavares, Gisela Reis Biancalana, Mariane Magno (org.) Discursos do corpo na arte. Santa Maria : Ed. da UFSM, 2021. p. 16 - 61.

MOTA, Juliana Alves. Para aprender a observar: em busca de uma atuação polifônica. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes. Belo Horizonte, p. 97, 2007.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro, 3 ed. Trad. J. Guinsburg e Maria Lucia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SILVA, Kristoff. A afinação da interioridade: um estudo sobre a integração da canção popular brasileira à musicalização de adultos. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Música. Belo Horizonte, p. 313, 2020.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

How to Cite

The transdisciplinarity of the person who sings on stage: theoretical conjectures and pedagogical practices. (2024). Voz E Cena (Voice and Scene), 5(02), 162-194. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56137

Similar Articles

1-10 of 72

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)