The dialogic perspective applied to teaching reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53462

Keywords:

Dialogical theory, Tasks, Reading and writing

Abstract

This article aims to discuss the development and evaluation of tasks for teaching reading and writing from the dialogical perspective of language. To this end, we constructed some criteria for developing reading and writing tasks that reflect the adopted theoretical perspective, such as the need to prioritize the use of language through speech genres, to focus on the contextual, situational and functional aspects of the genre and to develop reading questions that go beyond the informative dimension, highlighting those that the text establishes with other discourses and those unsaid that must be inferred. Furthermore, we present a reading and writing task prepared based on the proposed criteria, as well as an evaluation note that considers contextual and discursive aspects in the correction of texts. This article aims to discuss the development and evaluation of tasks for teaching reading and writing from the dialogic perspective of language. To this end, we constructed some criteria for developing reading and writing tasks that reflect the adopted theoretical perspective, such as the need to prioritize the use of language through speech genres, to focus on the contextual, situational and functional aspects of the genre and to develop reading questions that go beyond the informative dimension, highlighting those that the text establishes with other discourses and those unsaid that must be inferred. Furthermore, we present a reading and writing task prepared based on the proposed criteria, as well as an evaluation note that considers contextual and discursive aspects in the correction of texts. 

References

ALVES, P. H. Guardar e defender o espaço escolar é função do estado. Jovem Pan News, 2023

Disponível em:

<https://jovempan.com.br/pedro-henrique-alves/guardar-e-defender-o-espaco-escolar-e-funcao-do-estado-2.html>. Acesso em: 03 set. 2023.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski (1963). Tradução, notas e prefácio de Paulo Bezerra. – 5ª ed. – Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

BAKHTIN, Mikhail. Palavra própria e palavra outra na sintaxe da enunciação. Organização aos cuidados de Valdemir Miotello. Pedro e João Editores, 2011.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável (1920-1924). Trad. Vlademir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. VOLOSHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BUNZEN, C. Dinâmicas discursivas na aula de português: os usos do livro didático e projeto didáticos autorais. 2009. 227 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. Disponível em: <https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/465296>. Acesso em: 12 maio 2024.

DI FANTI, M. Discurso, mídia e produção de sentidos: questões de leitura e de formação na contemporaneidade. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 11, nº 2, p. 418-438, 2015. Disponível em: <https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/5503>. Acesso em: 12 maio 2024.

FARACO, C. A. Linguagem e Diálogo: As idéias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2003.

GIL, M.; SIMÕES, L. Casos e exemplos na prática escolar de reflexão linguística. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v.15, n.1, p. 261-179, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbla/a/KYqWM3g78MMfvjLggMsbbCn/>. Acesso em: 04 abr. 2020.

GOMES, M.; GRUBERT, L. A elaboração de tarefas para o ensino de Língua Portuguesa a partir da teoria bakhtiniana dos gêneros do discurso. Trabalhos em Linguística Aplicada, 58.3, pp 1197-1220, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tla/a/sGdVd6xVFdsVkjY7trc7XZz/>. Acesso em: 02 ago. 2019.

ROJO, R. Alfabetização e letramento: sedimentação de práticas e (des)articulação de objetos de ensino. Revista Perspectiva. v. 24, n. 2. p 569- 596, 2006. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1663/1411>. Acesso em: jul. 2024.

MANSO, B. P. Sobre homicídios e ataques em escolas e creches. Jornal da USP, 2023.

Disponível em:

<https://jornal.usp.br/articulistas/bruno-paes-manso/sobre-homicidios-e-ataques-em-escolas-e-creches/>. Acesso em: 03 set. 2023.

Published

2024-12-23

Issue

Section

Dossier: Academic Writing from Different Theoretical Approaches

How to Cite

The dialogic perspective applied to teaching reading and writing . (2024). Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 23(2), DT14. https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53462

Similar Articles

1-10 of 58

You may also start an advanced similarity search for this article.