Educommunication: paths for transformation in social practices and policies
DOI:
https://doi.org/10.26512/ser_social.v27i56.55517Keywords:
Educommunication, public policies, social policies, social transformation, educommunicatorAbstract
The article presents Educommunication and its intrinsic relationship as a concept and social praxis present in public policies, government organizations, civil society and in popular communication and education practices. The aim is to provide some history and share experiences that demonstrate Educommunication as a path for actions and policies aimed at social transformation. Using a qualitative methodology that integrates historical, theoretical and practical elements, we have woven a quilt of educommunicative initiatives that transcend the instrumental use of communication, broadening the critical reading of the world, effective participation and protagonism of the subjects involved in these actions. From this rescue, it is clear that speech and attentive listening, a sense of community, transversal education and freedom of expression, inherent to educommunicative praxis, guarantee the legitimacy of the concept, strengthening Educommunication as a field that promotes mobilization and social transformation in favour of exercising citizenship, democracy and guaranteeing rights.
References
ALVES, Patrícia Horta. Educom.Rádio: uma política pública em educomunicação (2007). Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. DOI: 10.11606/T.27.2007.tde-05072009-211722.
CARVALHO, Guilherme; SCHARLAU, Toni André; GOMES, Evanise Rodrigues. “De Curitiba para Moçambique: ações de educomunicação e comunicação popular”. Comunicação & Educação, v. 21, nº 2, p. 15-26, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v21i2p15-26.
COSTA, Rosa Maria Cardoso Dalla; GOMES, Evanise Rodrigues. Educomunicação e ação social: as práticas educomunicativas nos Centros de Referência de Assistência Social de Curitiba. In: Encontro Anual da Compós, 23, Belém. Anais do XXIII Encontro Anual da Compós. Campinas: Galoá, 2014, p. 1-17.
CREPALDI, Marco Aurelio Batista da Silva. A Pedagogia Salesiana e a Educomunicação na Assistência Social. Projeto de Vida: Criadores de Conteúdo. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educomunicação) – Departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. FIGUEIREDO, Kênia Augusta. Comunicação pública e assistência social: um estudo sobre os processos comunicativos nos Centros de Referência de Assistência Social/CRAS (2016). Tese (Doutorado no Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Comunicação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
FREINET, Célestin. A leitura pela imprensa na escola. Lisboa: Dinalivro, 1977.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Tradução: Rosiska Darcy de Oliveira. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
KAPLÚN, Mario. “Processos educativos e canais de comunicação”. Comunicação & Educação, nº 14, p. 68-75, 1999.
KAPLÚN, Mario. Una pedagoga de la comunicacin (el comunicador popular). Ciudade de La Habana, Cuba: Editorial Caminos, 2002.
MACHADO, Eliany Salvatierra. Pelos caminhos de Alice: vivências na educomunicação e a dialogicidade no Educom.TV (2009). Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. DOI: 10.11606/T.27.2009.tde-31082015-144647.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014. MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução: Ronald Políto e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.
PERUZZO, Cicilia. Direito à comunicação comunitária, participação popular e cidadania. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación [s. l.], nº 3, 2011. Disponível em:. . PRÓSPERO, Daniele. Educomunicação e políticas públicas: os desafios e as contribuições para o Programa Mais Educação (2013). Dissertação (Mestrado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. DOI: 10.11606/D.27.2013.tde-30012014-105832.
PRÓSPERO, Daniele. A Educação Integral na perspectiva da Educomunicação: a implementação no Programa São Paulo Integral. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil (orgs.). Educomunicação e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo intercultural. São Paulo: ABPEducom, 2017, p. 64-71.
RIBEIRO, Neusa. Comunicação Comunitária: uma alavanca para a Socioeconomia Solidária. Disponível em: . Acesso em: 16 set. 2024.
SCHADT, Felipe dos Santos. Aportes para uma história de 20 anos no Núcleo de Comunicação e Educação da ECA/USP (1996-2016), 2021. Dissertação (Mestrado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. DOI: 10.11606/D.27.2021.tde-08042022-093953.
SOARES, Ismar de Oliveira. “A emergência de um novo campo e o perfil de seus profissionais”. Contato: Revista Brasileira de Comunicação, Arte e Educação (Brasília), v. 1, nº 2, p. 19-74, 1999.
SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; FERREIRA, Irma Teresinha Rodrigues Neves. “Educomunicação nas políticas públicas de saúde no Estado de São Paulo: Projeto Educom.Saúde-SP em tempos de COVID-19”. BEPA-Boletim Epidemiológico Paulista, v. 18, nº 208, p. 22-31, 2021.
TORO, José Bernardo A.; WERNECK, Nísia Maria Duarte. Mobilização social: um modo de construir a democracia e a participação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
ZIMERMANN, Patricia. Educomunicação socioambiental como política pública: a mobilização cidadã no ecossistema Babitonga (2019). Dissertação (Mestrado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. DOI: 10.11606/D.27.2020.tde-22012020-173051.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SER Social

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma https://creativecommons.
Copyright: Os autores serão responsáveis por obter o copyright do material incluído no artigo, quando necessário.
Excepcionalmente serão aceitos trabalhos já publicados (seja em versão impressa, seja virtual), desde que devidamente acompanhados da autorização escrita e assinada pelo autor e pelo Editor Chefe do veículo no qual o trabalho tenha sido originalmente publicado.