OUT OF THE BOX: A DIDACTIC GAME TO PROMOTE THE DEBATE ON THE NATURE OF SCIENCE

Authors

  • David Davynson Lopes Leandro Furtado Universidade Regional do Cariri
  • Ícaro Marcus da Silva Pequeno Universidade Regional do Cariri
  • Mayane Leite da Nobrega Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.50912

Keywords:

Didactic Sequence. History of Science. Physics Education.

Abstract

The article discusses the implementation of the educational game “Out of the Box” at a high school in Juazeiro do Norte, CE, focusing on its effectiveness in challenging stereotyped perceptions of scientists and promoting a more inclusive view of science. Through a specific didactic sequence, the game was introduced to high school students via various activities, including debates on the nature of science and the roles of women and Brazilian scientists in the field. The results indicate that the game not only engaged the students but also provoked important reflections on gender and nationality stereotypes in science. In addition to confirming the game's potential as an educational tool, the study suggests its application in other contexts to foster critical discussions about the evolution of scientific ideas and representation in science.

References

ARTHURY, L. H. M.; TERRAZZAN, E. A. A Natureza da Ciência na escola por meio de um material didático sobre a Gravitação. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 3, p. e3403, 2018.

BENEDITTI FILHO, E.; SILVA, A. O. D.; FAVARETTO, D. V. Um jogo de tabuleiro utilizando tópicos contextualizados em Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, p. e20200042, 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf>. Acesso em: 27 maio 2023.

BRASIL, K. B. N. Desenhe um Cientista: as concepções dos estudantes do Centro Juvenil de Ciência e Cultura sobre os cientistas. Revista Cenas Educacionais, v. 3, p. e8670, 2020.

CHAMBERS, D. W. Stereotypic Images of the Scientist: the Draw-A-Scientist Test. Science Education, v. 67, n. 2, p. 255-265, 1983.

FERRARI, A. C.; PINHEIRO, E. B.; FARIA, F. L. Utilização de jogos educativos para a abordagem da História da Ciência: um estado da arte. Revista História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, v. 23, p. 131-148, 2021.

MATTHEWS, M. R. História, Filosofia e Ensino de Ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.

MONTEIRO, M. A.; NARDI, R.; BASTOS FILHO, J. B. A sistemática incompreensão da teoria quântica e as dificuldades dos professores na introdução da Física Moderna e Contemporânea no ensino médio. Ciência & Educação, v. 15, n. 3, p. 557-580, 2009.

MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014.

PENA, F. L. A.; RIBEIRO FILHO, A. Relação entre a pesquisa em ensino de Física e a prática docente: dificuldades assinaladas pela literatura nacional da área. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 424-438, 2008.

PEREIRA, R. F.; FUSINATO, P. A.; NEVES, M. C. D. Desenvolvendo um jogo de tabuleiro para o ensino de física. Anais do VII Encontro Nacional de PEsquisa com Educação em Ciências, 2009.

ROBILOTTA, M. R. O cinza, o branco e o preto da relevância da história da ciência no ensino da física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 5, n. Especial, p. 7-22, 1988.

SILVA, A. C. R.; LACERDA, P. L.; CLEOPHAS, M. G. Jogar e compreender a Química: ressignificando um jogo tradicional em didático. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 13, n. 28, p. 132-150, 2017.

SILVA, J. B.; SALES, G. L.; CASTRO, J. B. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, p. e20180309, 2019.

UYEDA, F. A. S.; PINTO, J. A.; TOTI, F. A. Construção e Aplicação de Jogos Didáticos para Ensino de Física: uma metodologia ativa em harmonia com o cotidiano dos alunos do Ensino Médio. Revista Valore, v. 6, n. Especial, p. 601-613, 2021.

Published

2025-02-10

How to Cite

OUT OF THE BOX: A DIDACTIC GAME TO PROMOTE THE DEBATE ON THE NATURE OF SCIENCE. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 173–182, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.50912. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/50912. Acesso em: 22 feb. 2025.

Most read articles by the same author(s)