HISTORICAL CONTEXT ON LIGHT: INVESTIGATIONS ON ITS NATURE

Authors

  • Frederico Trindade Teófilo Universidade Federal de Rondônia
  • Daniela Fontana Almenara Secretaria de Estado da Educação de Rondônia
  • Sandro Natal Daniel Faculdade UNINASSAU Vilhena-RO

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i3.50525

Keywords:

Light. Particles. Waves.

Abstract

In this work some considerations on the nature of light from the perspective of several scientists are presented. This work, of bibliographical research, aims to briefly elucidate the history of light, with approaches that range from antiquity to the 21st century, highlighting the great names of science that sought to understand the phenomena involving light. Optical instruments are presented as important tools in the observation of light. Light has always aroused the curiosity of many and for this reason there have been several experiences and points of view to explain the phenomena of light. Explanations of a mystical, theoretical and, above all, experimental character were part of the list of conceptions regarding light. The approaches described here can serve as a reflection or didactic complement in Science or Physics classes, when the subjectis the study of light. Some questions about the nature of  light have been asked since time immemorial, and although to day they seem to have been answered, they still raise distrust and different opinions. The text presents the evolution of the study of light and ends by pointing out the relevance that the use of light has in the most diverses cientific experiments.

References

BEM-DOV, Y. Convite à física. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1996.

BOHR, N. Física atômica e conhecimento humano: ensaios 1932-1957. Rio de Janeiro: Contraponto, 1995.

BRAGA, M. et al. Breve história da ciência moderna. Vol.2: Das máquinas de mundo ao universomáquina. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

BRITO, N. B. et al. História da física no século XIX: discutindo natureza da ciência e suas implicações para o ensino de física em sala de aula. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 214-213, 2014.

CARVALHO, A. M. P. et al. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2010.

CRUZ, D. Óptica. São Paulo: Editora Ática, 2002.

EINSTEIN, A.; INFELD, L. A Evolução da Física. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

FIGUEIREDO, A.; PIETROCOLA, M. Luz e Cores. São Paulo: FTD, 2000.

HAWKING, S. Uma breve história do tempo. Edição digital, 1 ed., Editora Intrínseca, 2018.

MORETTO, V. P. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula. Rio de Janeiro: DP & A, 2000.

POZAR, T. et al. Isolated detection of elastic waves driven by the momentum of light. Nature Communications, n.9, 2018.

ROONEY, A. A História da Física. M. Books do Brasil Editora Ltda., 2013.

ROSA, C. A. P. História da Ciência: Da Antiguidade ao Renascimento Científico. Vol. I. 2. ed. Brasília: FUNAG, 2012.

SALVETTI, A. R. A história da luz. 2. ed. rev. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2008.

SILVA, A. P. B.; GUERRA, A. História da Ciência e Ensino: Fontes primárias e propostas para sala de aula. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.

SILVA, B. V. C. História e Filosofia da Ciência como subsídio para elaborar estratégias didáticas em sala de aula: um relato de experiência em sala de aula. Revista Ciências & Ideias, v. 3, n. 2, p. 1-14, 2012.

SILVA, F. W. O. A evolução da teoria ondulatória da luz e os livros didáticos. Revista Brasileira de Ensino de Física, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, v. 29, n. 1, p. 149-159, 2007.

SILVA, C. C. MARTINS, R. A. A teoria das cores de Newton: Um exemplo do uso da História da Ciência em Sala de Aula. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 53-65, 2003.

SILVA, C. C. MOURA, B. A. A natureza da ciência por meio do estudo de episódios históricos: o caso da popularização da óptica newtoniana. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 1, 2008.

SBF Sociedade Brasileira de Física. Disponível em . Acesso em 06 de agosto de 2023.

Published

2025-01-03

How to Cite

HISTORICAL CONTEXT ON LIGHT: INVESTIGATIONS ON ITS NATURE. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 54–65, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v8i3.50525. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/50525. Acesso em: 22 feb. 2025.