The analysis of the theoretical crossroads of Recognition and Epistemicide

Authors

Keywords:

Erasure, Recognition, Epistemicide, Colonialism

Abstract

When we think about the social and racial structure of Brazil, we need to understand how the maintenance of the pillars that sustain racism and its facets operates. For example, scientific work and cognitive intellectual thought, when confronted with a racist framework, have a face. Historically, they have a certain appearance, a face, and it is not Black. The bodies of Black people are not easily recognized as bodies/minds capable of promoting cognition in a strategic, scholarly way, or in any other manner that can be understood as a source of knowledge. This lack of recognition serves as a strategy to maintain the standards previously established by a scientifically whitecentric society. Colonialism strongly stitched together the idea of limiting cognition for
Black bodies, nurturing the diminishment of ideas and intellectual productions of
subaltern peoples. Failing to recognize that the intellectual processes of subaltern
individuals matter by not acknowledging them as agents of knowledge production
continues to promote intellectual erasure; it is yet another form of silencing and death.
Epistemicide acts as an updated tool of power within a context of racial oppression,
historically monopolizing the intellectual productions of Black individuals while
culturally privileging one group over another. In light of this, this theoretical material
seeks to address topics such as epistemicide and recognition theory through a crossexamination of ideas from both theories, aiming to understand how the relationship of
recognition or its absence contributes to the existence of epistemicide. 

Author Biography

  • Laís Moreira de Oliveira, UFRB

    Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Professora da Rede Estadual de Ensino de Cabaceiras do Paraguaçu - Bahia. E-mail: laimoreiraoliveira@gmail.com .

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen Livros, 2019.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

FANON, Frantz. A experiência vivida do negro. In: Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008

FRASER, Nancy. Reconhecimento sem ética?. Lua Nova, São Paulo , n. 70, p. 101-138, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/JwvFBqdKJnvndHhSH6C5ngr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 20 de dezembro de 2020.

HONNETH, Axel. Observações sobre a reificação. Civitas, Porto Alegre, v. 8, n. 1, jan.-abr. 2008, p. 68-79.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: A gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2003.

MUNANGA, K. Teoria social e relações raciais no Brasil contemporâneo. Cadernos Penesb, Niterói, n. 12, p. 169-203, 2010.

NOGUEIRA, B. Izildinha. Significações do Corpo Negro. Tese de Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano. São Paulo, Universidade de São Paulo, 1998.

ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Editora Ática, 1983. NOGUEIRA, S. Intolerância Religiosa. São Paulo: Pólen Livros, 2020

RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do Feminismo Negro? / -1.Ed – São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.

ROSENFIELD, Cinara L.; SAAVEDRA, Giovani Agostini. Reconhecimento, teoria crítica e sociedade: sobre desenvolvimento da obra de Axel Honneth e os desafios da sua aplicação no Brasil. Sociologias, Porto Alegre , v. 15, n. 33, p. 14-54, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151745222013000200 002&lng=en&nrm=iso. Acesso em 20 de dezembro de 2020.

Published

2024-12-30

How to Cite

The analysis of the theoretical crossroads of Recognition and Epistemicide. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 34–46, 2024. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/revistapos/article/view/54878. Acesso em: 22 feb. 2025.