Weber's cultural frontier in public bodies of tourism promotion
Mexico-Germany case
DOI:
https://doi.org/10.26512/revistacenario.v9i1.36224Keywords:
Weber; tourism; bureaucracy; competitiveness.Abstract
This document presents the results of the research on the impact of the organizational bureaucratic culture in the service processes and the levels of attention towards local tour operators, by public tourism promotion agencies. It was sought to provide a response to the value of the work culture in the administrative organization of these organizations under the Weberian bureaucratic model, considering that the validity of said model is questioned in an area as dynamic as the provision of tourist services, where the demand for response to market needs, they exceed the limits of administrative bureaucratic action. It starts from the premise that bureaucratic work, in the field of tourism, is a paradigm of inefficiency, since the market operates in a culture of competitiveness and moves away from a bureaucratic (Weberian) culture.
References
Bauman Zygmunt, 2009. Tiempos líquidos, Tusquets Editores, México.
Beard Mary, 2016. “What Rome can teach us”, en SPQR: a history of ancient Rome. Foreing Affairs edición marzo/abril de 2016. Pp. 144-149.
Bendix Reinhard, 2012. Max Weber, Amorrortu Editores, Buenos Aires.
Drucker Peter, 2014. La administración en una época de grandes cambios, Penguin Random House Grupo Editorial, S.A. de C.V., México, D.F.
Hamel Gary, 2007. El futuro de la administración, Grupo Editorial Norma, Bogotá Colombia.
McCraken Grant, 2009. Chief culture officer, un directivo orientado a la cultura, Editorial Océano, México.
Morcillo Álvaro y Weisz Eduardo, 2016. Max Weber en Iberoamérica. Nuevas interpretaciones, estúdios empíricos y recepción, Fondo de Cultura Económica, México.
Reuter Jas, 1983. La cultura popular, compilado por Adolfo Colombres, en La Red de Jonás Premia Editores.
Rodríguez Darío, 2004. Organizaciones para la modernidad, Universidad Iberoamericana, Colección Teoría Social, México, D.F.
Schwanitz Dietrich, 2015. La cultura, todo lo que hay que saber, Penguin Random House, México.
Touraine Alain, 2005. Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy, Paidós, Barcelona.
Weber Max, 2014. Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, México.
Whyte William, 1968. El hombre organización, Fondo de Cultura Económica, México.
Witzel Morgen, 2013. Historia del pensamiento administrativo, Grupo Editorial Patria, México, D.F
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem a revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
A contribuição é original e inédita, e não está sendo avaliada para publicação por outra revista.
Autores cedem os direitos de autor do trabalho que ora apresentam a apreciação do Conselho Editorial da Revista Cenário, que poderá veicular o artigo na Revista Cenário e em bases de dados públicas e privadas, no Brasil e no exterior.
Autores declaram que são integralmente responsáveis pela totalidade do conteúdo da contribuição que ora submetem ao Conselho Editorial da Revista Cenário.
Autores declaram que não há conflito de interesse que possa interferir na imparcialidade dos trabalhos científico apresentados ao Conselho Editorial da Revista Cenário.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.