TEACHING UNIT ON ACOUSTICS

Authors

Keywords:

Teaching unit, Meaningful learning, Mental model, Physics teaching, Acoustics

Abstract

This paper describes a proposal of a teaching unit on acoustics for high school students. Based on Ausubel’s meaningful learning theory and Johnson-Laird’s mental models, it intends to build the idea of sound as an oscillating phenomenon and establish the relations between theory and daily life. Therefore, it details a class planning, its objectives and strategies to ensure meaningful learning and a mental model aligned to scientific knowledge. At the end, it is proposed an evaluative activity focused on research, based on the perspective of formative evaluation (LUCKESI, 1995).

Author Biography

  • Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

    imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

    • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
    • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
    • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
    • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
    • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

Published

2019-03-16

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>