Listening voices
vocal mímesis, orality and memory in creative and pedagogical processes
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56136Keywords:
Listening, Voice, Vocal Mímesis, Orality, MemoryAbstract
This paper discusses the relations between listening, voice and orality, based on two experiences of vocal mímesis, carried out in Performing Arts creative and pedagogical contexts. Gathering studies on body, theater, musicology, vocal science, performance and orality, the listening is approached as a bodily and political action, while the voice is explored in its singular and relational dimensions, connecting oral traditions and shared memories. Both experiences were guided by the author, from a metaperspective, to discuss principles and tools for decolonial creation and teaching, with an emphasis on the voice as a cognitive, cultural and performative element.
References
CALVINO, Ítalo. Sob o Sol-Jaguar. Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
CAMARGO, Andréia Vieira Abdelnur. Dança e Música como Práticas Integradas em Performances Afro-Brasileiras:: um estudo tecnocultural. Revista Brasileira de Estudos da Presença, [S. l.], v. 13, n. 4, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/129840. Acesso em: 8 dez. 2024.
CAMARGO, Andréia Vieira Abdelnur. Voz em movimento: um estudo de metaperspectiva sonoro-motora que reúne dança contemporânea, música e tecnologia. Voz e Cena, [S. l.], v. 2, n. 02, p. 94–113, 2021. DOI: 10.26512/vozcen.v2i02.40603. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/40603. Acesso em: 7 dez. 2024.
CAMPOS, Haroldo de. Da transcriação: Poética e semiótica da operação tradutora. In: QUEIROZ, Sônia (Org.). Da transcriação: Poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: FALE/UFMG – Laboratório de Edição, 2011a [1985], p. 9-30.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Ferrigno Barbeitas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
COSTA LIMA, Luiz. “O muito que escrevi nos vários livros que dediquei ao assunto caberia numa só frase: por mímesis, entenda-se um processo metamórfico que contraria os padrões da realidade”. [Entrevista cedida a] Ana Lúcia Oliveira, Italo Moriconi, Fábio Lopes da Silva e Georg Otte. Fórum de Literatura Brasileira Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 10, n. 19, p. 163-198, jun. 2018. DOI: http://doi.org/10.35520/flbc.2018.v10n19a19621. Disponível em: http://revistas.ufrj.br/index.php/flbc/article/view/19621/14158. Acesso em: 10 nov. 2024
COSTA LIMA, Luiz. Vida e mímesis. Rio de Janeiro: 34/Letras, 1995.
HIRSON, Raquel Scotti; COLLA, Ana Cristina; FERRACINI, Renato. O Estado da Arte do Procedimento de Mímesis Corpórea do Lume. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 29, p. 112–127, 2017. DOI: 10.5965/1414573102292017112. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102292017112. Acesso em: 15 out. 2024.
HITA, Maria Gabriela. A casa das mulheres n'outro terreiro: famílias matriarcais em Salvador-Ba. Salvador: Edufba, 2014.
LEMAN, Marc. Embodied Music Cognition and Mediation Technology. Cambridge: The MIT Press, 2008.
LEMAN, Marc et al. What Is Embodied Music Cognition? In: BADER, Rolf (Ed.). Springer Handbook of Systematic Musicology. Berlin; Heidelberg: Springer Handbooks, 2018. P. 747-760.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2023.
MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do Rosário do Jatobá. 2.ed. Belo Horizonte: Mazza Edições; São Paulo: Editora Perspectiva, 2021.
MATE, Alexandre. A rapsódia da palavra-corporalizada no parto da cena: quando um mais um resulta muito mais que dois. IN NHUR, A.; CAMARGO, R.G. (org). Fluxus: Caderno de Escritos. Sorocaba: PAMDA, 2015.8-12.
MERCADO, Eduardo; MANTEL, James; PFORDRESHERP, Peter. Imitating Sounds: A Cognitive Approach to Understanding Vocal Imitation. Comparative Cognition & Behavior Reviews. 9, 2014, 1-57. 10.3819/ccbr.2014.90002.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Trad. J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2008.
SALLES, Cecilia. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5ª ed. São Paulo: Intermeios, 2011.
SALOMÃO, Gláucia. Registros vocais no canto: aspectos perceptivos, acústicos, aerodinâmicos e fisiológicos da voz modal e da voz de falsete. São Paulo: Programa de Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem/ Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008. Tese (Doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem).
SUNDBERG, Johan. Ciência da Voz. Fatos sobre a voz na fala e no canto. São Paulo: EDUSP, 2015.
RUIZ, Sandra; Vourloumis, Hypatia. Formação sem forma: caminhos para o fim deste mundo. São Paulo: sobinfluencia edições, 2023.
VANHECKE, F. Inhaling Singing, a new extended vocal technique. [Ghent, Belgium]: Ghent University. Faculty of Arts and Philosophy; 2017. Tese (doutorado em musicologia).
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
ZUMTHOR, Paul.. A letra e a voz: literatura medieval. Companhia das letras, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.