Voice and Sensitivity
A Poetics of the Impossible
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56132Keywords:
Voice, Sensitivity, Poetics, Practice, ImpossibleAbstract
Text: In this reflection on current sensitivities, we address the guiding principles of their production, intertwining them with poetic experimentation and experience in the arts. We start from the understanding that contemporary performance creates practices and poetics fused with the materiality and meaning of corporealities, which are read contextually and intersectionally. Thus, we traverse the poetic materiality of the voice, the dangers of pursuing vocal models, the imprinting of marks on vocal sensitivity, and approach the impossible as a territory for recognition and naming - both of what we believe needs to change and as a space for a poetic practice that supports the weaving of inventive and responsible modes.
References
ALEIXO, Fernando. Corporeidade da voz: voz do ator. Campinas: Editora Komedi, 2007.
BENTO, Maria Aparecida Silva. O pacto da branquitude. Versão Digital; São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CARREIRA, André. Atuação no aqui e agora como prática dissidente. In: CARLSON, Marvin. Ensaios abertos sobre atuação – volume 1 / Marvin Carlson, André Carreira, Anne Bogart. Vitória: Cousa, 2023. p.7-26.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Flavio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
CHAUI, Marilena. Sobre o medo. In: NOVAES, Adauto. Os sentidos da paixão. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p.33-82
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade [recurso eletrônico] / Patricia Hill Collins, Sirma Bilge. Tradução de Rane Souza. - 1.ed. - São Paulo : Boitempo, 2020.
DAVINI, Silvia. Vocalidade e cena: tecnologias de treinamento e controle de ensaio. In: org. SAADI, Fátima. Folhetim nº15: teatro do pequeno gesto. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2002.
DELEUZE, Gilles. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. Gilles Deleuze e Féliz Guattari; Tradução de Luiz B. L. Orlandi. - São Paulo: Editora 34, 2011 (2ª Edição).
JACOBS, Daiane Dordete Steckert. Possível Cartografia para um Corpo Vocal Queer em Performance. 2015. Tese (Doutorado em Teatro) ‒ Programa de Pós-graduação em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
JORDÁN, Tania González. Apuntes sobre el ser docente, artista e investigador. In: CASTREJÓN, Elizabeth Zárate. Rumbos, caminos y horizontes: reflexiones sobre la labor del docente de voz. Ciudad de México – México: Paso de Gato, 2018. p.169-175
LIGNELLI, César; ROBERTO, Gil. Vozes do fracasso. In: LIGNELLI, César; GUBERFAIN, Jane Celeste. Práticas, poéticas e devaneios vocais. Rio de Janeiro: Synergia, 2019. p.215-223
MARTINS, José Batista dal Farra. Percursos poéticos da voz. Sala Preta, São Paulo, USP, vol. 7, p. 9-17, Novembro de 2007. Disponível em: https://revistas.usp.br/salapreta/article/view/57313 - acesso em 04, nov, 2024.
MIRANDA, Maria Brígida de. Corpos dóceis: reflexões sobre métodos de treinamento de atores e atrizes no século XX. 1. ed. - São Paulo: Hucitec: A2, 2021.
NASCIMENTO, Abdias do. Dramas para negros e prólogo para brancos: antologia de teatro negro-brasileiro. Rio de Janeiro: Edição do Teatro Experimental do Negro, 1961.
RUIZ, Ana Lidia M. Domínguez. Una historia cultural del grito. 1ªed – Ciudad de México: Penguin Random House Grupo Editorial, 2022.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. 2ª ed. rev.; 5. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
SPINOZA, Benedictus. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. - 2ª ed; 7. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.