Voice and Sensitivity

A Poetics of the Impossible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56132

Keywords:

Voice, Sensitivity, Poetics, Practice, Impossible

Abstract

Text: In this reflection on current sensitivities, we address the guiding principles of their production, intertwining them with poetic experimentation and experience in the arts. We start from the understanding that contemporary performance creates practices and poetics fused with the materiality and meaning of corporealities, which are read contextually and intersectionally. Thus, we traverse the poetic materiality of the voice, the dangers of pursuing vocal models, the imprinting of marks on vocal sensitivity, and approach the impossible as a territory for recognition and naming - both of what we believe needs to change and as a space for a poetic practice that supports the weaving of inventive and responsible modes.

Author Biographies

  • Renata Mendonça Sanchez, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, Campinas/SP, Brasil
    Actress, teacher and theater researcher. Graduated in Theater from the Federal University of Uberlândia (2009-2015). Master's student in the Postgraduate Program in Performing Arts - UNICAMP (2018-2020).
  • Gina Maria Monge Aguilar, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Campinas/SP, Brasil.

    Gina Monge Aguilar é uma mulher mestiça latino americana, migrante, mãe solo de três mulheres, professora, atriz, performer e diretora teatral. Possui Doutorado e Mestrado em Artes Cênicas: Pedagogia do Teatro; formação do artista teatral pela Universidade de São Paulo, Especialização em Fonoaudiologia: voz pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, bacharelado em Ciências da Comunicação Coletiva com menção em Relações Públicas e bacharelado em Artes Dramáticas, ambas pela Universidade da Costa Rica. Atualmente está como professora doutora e coordenadora do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Estadual de Campinas. Atuando principalmente nos seguintes temas: corpo-voz para o/a/e artista cênico/a/que, pedagogia do teatro, Teatro Latino-americano e Teatro Negro. Coordena há 4 anos o projeto "Em busca dos Teatros Latino americanos: Teatros Negro e Indígenas", com o qual tem possibilitado a troca com artistas, mestres e mestras da cultura popular latino americana. Faz parte da RED CITU, uma rede latino americana de escolas de Teatro universitárias.

References

ALEIXO, Fernando. Corporeidade da voz: voz do ator. Campinas: Editora Komedi, 2007.

BENTO, Maria Aparecida Silva. O pacto da branquitude. Versão Digital; São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CARREIRA, André. Atuação no aqui e agora como prática dissidente. In: CARLSON, Marvin. Ensaios abertos sobre atuação – volume 1 / Marvin Carlson, André Carreira, Anne Bogart. Vitória: Cousa, 2023. p.7-26.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Trad. Flavio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

CHAUI, Marilena. Sobre o medo. In: NOVAES, Adauto. Os sentidos da paixão. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p.33-82

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade [recurso eletrônico] / Patricia Hill Collins, Sirma Bilge. Tradução de Rane Souza. - 1.ed. - São Paulo : Boitempo, 2020.

DAVINI, Silvia. Vocalidade e cena: tecnologias de treinamento e controle de ensaio. In: org. SAADI, Fátima. Folhetim nº15: teatro do pequeno gesto. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2002.

DELEUZE, Gilles. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. Gilles Deleuze e Féliz Guattari; Tradução de Luiz B. L. Orlandi. - São Paulo: Editora 34, 2011 (2ª Edição).

JACOBS, Daiane Dordete Steckert. Possível Cartografia para um Corpo Vocal Queer em Performance. 2015. Tese (Doutorado em Teatro) ‒ Programa de Pós-graduação em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

JORDÁN, Tania González. Apuntes sobre el ser docente, artista e investigador. In: CASTREJÓN, Elizabeth Zárate. Rumbos, caminos y horizontes: reflexiones sobre la labor del docente de voz. Ciudad de México – México: Paso de Gato, 2018. p.169-175

LIGNELLI, César; ROBERTO, Gil. Vozes do fracasso. In: LIGNELLI, César; GUBERFAIN, Jane Celeste. Práticas, poéticas e devaneios vocais. Rio de Janeiro: Synergia, 2019. p.215-223

MARTINS, José Batista dal Farra. Percursos poéticos da voz. Sala Preta, São Paulo, USP, vol. 7, p. 9-17, Novembro de 2007. Disponível em: https://revistas.usp.br/salapreta/article/view/57313 - acesso em 04, nov, 2024.

MIRANDA, Maria Brígida de. Corpos dóceis: reflexões sobre métodos de treinamento de atores e atrizes no século XX. 1. ed. - São Paulo: Hucitec: A2, 2021.

NASCIMENTO, Abdias do. Dramas para negros e prólogo para brancos: antologia de teatro negro-brasileiro. Rio de Janeiro: Edição do Teatro Experimental do Negro, 1961.

RUIZ, Ana Lidia M. Domínguez. Una historia cultural del grito. 1ªed – Ciudad de México: Penguin Random House Grupo Editorial, 2022.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. 2ª ed. rev.; 5. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SPINOZA, Benedictus. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. - 2ª ed; 7. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

How to Cite

Voice and Sensitivity: A Poetics of the Impossible. (2024). Voz E Cena (Voice and Scene), 5(02), 195-214. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56132

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)