Somatic Vocalities in Performance - the Dynamic Principle of Three Bases
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.54585Keywords:
Vocality, Eutonia, Somatic Voice, Vocal TrainingAbstract
The aim of this article is to reflect on the somatic voice approach to body training with an emphasis on the voice proposed by Silvia Davini, based on the Dynamic Principle of the Three Supports, which draws on the somatic practice of Eutonia as one of its axes. The undisciplined view of the voice in performance was highlighted, which problematizes the dominance of instrumental notions of the body in Western thought and approaches somatic notions of the body, as well as the field of Voice Somatics. It can be seen that the principles pointed out are in line with the somatic principles of Eutonia, however it is considered appropriate to research pedagogical procedures that preserve the somatic state in all layers of the training proposal, such as during breathing and vocal exercises for high intensities, so that the eutonic principles are effective in all aspects of the proposal and not just in a preparatory phase for vocal training.
References
ALEIXO, Fernando; DORDETTE, Daiane; MARTINS, Janaína. (Org.). Práticas e poéticas vocais II. Uberlândia: Edufu, 2016.ALEXANDER, Gerda. A Eutonia: um caminho para a percepção corporal. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
BERRY, Cicely. Voice and the Actor. London: Wiley, 1991.
BUENO, Francisco da Silveira. Grande Dicionário Etimológico- Prosódico da Língua Portuguesa, 8º Vol. São Paulo: Saraiva, 1967.
CAMPOS, Márcia Regina Bozon de. Eutonia a pele consciente. Psique Ciência e Vida. São Paulo, v.6, n.68, p.24-30, ago. 2011.
CAMPOS, Márcia Regina Bozon (Org). Eutonia: Experiência Clínica e Pedagógica. São Paulo: Zagodone, 2013.
DAVINI, Silvia. Pesquisa em Teatro: a questão da palabra e da voz. TELLES. Narciso. (Org.) Pesquisa em Artes Cênicas: Textos e Temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.
DAVINI, SILVIA. Pesquisa em Artes Cênicas. MORINGA - Artes do Espetáculo, v. 1, n. 2, 2010.
DAVINI, Silvia. Cartografías de la Voz en el Teatro Contemporáneo: El Caso de Buenos Aires a fines del siglo XX. Colecção Textos y Lecturas en Ciencias Sociales. Buenos Aires: EdUNQ, 2008.
DAVINI, Silvia. Cartografias da voz no teatro contemporâneo: o caso de Buenos Aires no final do século XX. Brasília: Universidade de Brasília, PPG-CEN, 2019.
DAVINI, Silvia. Vocalidade e Cena: Tecnologias de Treinamento e Controle de Ensaio Folhetim. Teatro do Pequeno Gesto , No 15, Rio de Janeiro: Rioarte, 2002.
DAVINI. Silvia; VIEIRA. Sulian. Módulo 11 - Laboratório de Teatro 2. Programa de Educação à Distância Pró-Licen, Licenciatura em Teatro. Brasília: Artes Gráficas e Editora Pontual, 2009.
HUBERTY, Jean-Marie. A eutonia Gerda Alexander: das fontes europeias à sua divulgação na América Latina. CAMPOS, Márcia Regina Bozon (Org). Eutonia: Experiência Clínica e Pedagógica. São Paulo: Zagodone, 2013.
GAINZA, Violeta Hemsy de. Conversaciones con Gerda Alexander. Buenos Aires: Lumen 2007.
HUSSON. Raul.: El canto. Buenos Aires: Eudeba, 1965.
KAPADOCHA, Cristina. (2024). Eu toco-Eu respiro-Eu movo-Eu vocalizo-Eu falo: Logos somático rumo à assistência social. Voz e Cena, 5(01), 34-51. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54583
KESSELMAN, Hernán; KESSELMAN, Susana. Corpodrama: cuerpo y escena - Una nueva herramienta para el trabajo con grupos. Buenos Aires: Lumen, 2008.
LIGNELLI, César. Sons e(m) Cena: Parâmetros do Som. Tomo 1. Curitiba: Appris, 2019.
MORETI, Fernanda. A Eutonia e o trabalho do Ator: Experimentos. Dissertação (Mestrado em Artes) - Escola de Comunicação e Arte da Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 169. 2010.
PIZARRO, Diego; BRITO, Nayara. Dinâmicas somáticas da voz na anatomia experiencial do método Body-Mind Centering™, Repertório, Salvador, ano 21, n. 30, p. 260-280, 2018.
STECKERT, Daiane Dordete Jacob. Corpo Vocal, Gênero e Performance. Revista Brasileira De Estudos Da Presença 7(2) : 359-81, 2017.
TELLES. Narciso. (Org.) Pesquisa em Artes Cênicas: Textos e Temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.
VIEIRA, Sulian. Do Corpo como instrumento ao Corpo como lugar. Anais do V Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas. Belo Horizonte: 2008.
VIEIRA, Sulian. Treinamento, Técnica e Estética no Teatro Contemporâneo. Anais da V Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas. São Paulo, 2009a.
VIEIRA, Sulian. O Corpo Ressoante: Voz, Palavra e Desejo em Cena. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, v. 8, p. 9-19. Brasília: PPG-Arte/UnB, 2009b.
VIEIRA, Sulian; MATSUMOTO, Roberta. Potências do Corpo em Performance no Teatro Estático de Fernando Pessoa: quando palavras urdem movimentos. BARROS, Ariane (org). Corpo e(m) Performance: processos de criação. Rio de Janeiro: Synergia, 2021.
VIEIRA, Sulian. A voz como produção corporal: O Princípio Dinâmico dos Três Apoios. In: ALEIXO, Fernando; DORDETTE, Daiane; MARTINS, Janaína. (Org.). Práticas e poéticas vocais II. Uberlândia: Edufu, 2016.
VIEIRA, Sulian; LIGNELLI, César. Narrativas atitudes e parâmetros do som: A voz e a palavra em uma aproximação pragmática. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 4-13, 2018. DOI: 10.20396/pita.v7i2.8651448. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8651448. Acesso em: 19 dez. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.