Somatic Vocalities in Performance - the Dynamic Principle of Three Bases

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.54585

Keywords:

Vocality, Eutonia, Somatic Voice, Vocal Training

Abstract

The aim of this article is to reflect on the somatic voice approach to body training with an emphasis on the voice proposed by Silvia Davini, based on the Dynamic Principle of the Three Supports, which draws on the somatic practice of Eutonia as one of its axes. The undisciplined view of the voice in performance was highlighted, which problematizes the dominance of instrumental notions of the body in Western thought and approaches somatic notions of the body, as well as the field of Voice Somatics. It can be seen that the principles pointed out are in line with the somatic principles of Eutonia, however it is considered appropriate to research pedagogical procedures that preserve the somatic state in all layers of the training proposal, such as during breathing and vocal exercises for high intensities, so that the eutonic principles are effective in all aspects of the proposal and not just in a preparatory phase for vocal training.

Author Biography

  • Sulian Vieira, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

    É Doutora em Arte pela Universidade de Brasília (2013), Mestra em Applied Theatre pela University of Manchester-RU (1999) e Bacharel em Interpretação Teatral pela Universidade de Brasília (1995). É professora Adjunto da Departamento de Artes Cênicas da Universidade de Brasília, onde, desde 2002, atua ministrando disciplinas dos eixos de voz, palavra e atuação nos cursos de graduação. No Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas pesquisa e orienta pesquisas na área de Artes, com ênfase em Teatro, atuando principalmente nos seguintes temas: vocalidades e formação de atores e professores, gêneros performáticos (teatro, poesia e narrativa) e a questão do estilo nos processos pedagógicos e estéticos para o teatro contemporâneo. Foi Coordenadora do Curso de Licenciatura em Teatro na modalidade UAB da Universidade de Brasília (2015-2022) curso no qual tem atuado também como professora desde 2008. É Líder do Grupo de Pesquisa Vocalidade & Cena (2003) e membro da VASTA (Voice and Speech Trainers Association) desde 2015. 

References

ALEIXO, Fernando; DORDETTE, Daiane; MARTINS, Janaína. (Org.). Práticas e poéticas vocais II. Uberlândia: Edufu, 2016.ALEXANDER, Gerda. A Eutonia: um caminho para a percepção corporal. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

BERRY, Cicely. Voice and the Actor. London: Wiley, 1991.

BUENO, Francisco da Silveira. Grande Dicionário Etimológico- Prosódico da Língua Portuguesa, 8º Vol. São Paulo: Saraiva, 1967.

CAMPOS, Márcia Regina Bozon de. Eutonia a pele consciente. Psique Ciência e Vida. São Paulo, v.6, n.68, p.24-30, ago. 2011.

CAMPOS, Márcia Regina Bozon (Org). Eutonia: Experiência Clínica e Pedagógica. São Paulo: Zagodone, 2013.

DAVINI, Silvia. Pesquisa em Teatro: a questão da palabra e da voz. TELLES. Narciso. (Org.) Pesquisa em Artes Cênicas: Textos e Temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.

DAVINI, SILVIA. Pesquisa em Artes Cênicas. MORINGA - Artes do Espetáculo, v. 1, n. 2, 2010.

DAVINI, Silvia. Cartografías de la Voz en el Teatro Contemporáneo: El Caso de Buenos Aires a fines del siglo XX. Colecção Textos y Lecturas en Ciencias Sociales. Buenos Aires: EdUNQ, 2008.

DAVINI, Silvia. Cartografias da voz no teatro contemporâneo: o caso de Buenos Aires no final do século XX. Brasília: Universidade de Brasília, PPG-CEN, 2019.

DAVINI, Silvia. Vocalidade e Cena: Tecnologias de Treinamento e Controle de Ensaio Folhetim. Teatro do Pequeno Gesto , No 15, Rio de Janeiro: Rioarte, 2002.

DAVINI. Silvia; VIEIRA. Sulian. Módulo 11 - Laboratório de Teatro 2. Programa de Educação à Distância Pró-Licen, Licenciatura em Teatro. Brasília: Artes Gráficas e Editora Pontual, 2009.

HUBERTY, Jean-Marie. A eutonia Gerda Alexander: das fontes europeias à sua divulgação na América Latina. CAMPOS, Márcia Regina Bozon (Org). Eutonia: Experiência Clínica e Pedagógica. São Paulo: Zagodone, 2013.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Conversaciones con Gerda Alexander. Buenos Aires: Lumen 2007.

HUSSON. Raul.: El canto. Buenos Aires: Eudeba, 1965.

KAPADOCHA, Cristina. (2024). Eu toco-Eu respiro-Eu movo-Eu vocalizo-Eu falo: Logos somático rumo à assistência social. Voz e Cena, 5(01), 34-51. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54583

KESSELMAN, Hernán; KESSELMAN, Susana. Corpodrama: cuerpo y escena - Una nueva herramienta para el trabajo con grupos. Buenos Aires: Lumen, 2008.

LIGNELLI, César. Sons e(m) Cena: Parâmetros do Som. Tomo 1. Curitiba: Appris, 2019.

MORETI, Fernanda. A Eutonia e o trabalho do Ator: Experimentos. Dissertação (Mestrado em Artes) - Escola de Comunicação e Arte da Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 169. 2010.

PIZARRO, Diego; BRITO, Nayara. Dinâmicas somáticas da voz na anatomia experiencial do método Body-Mind Centering™, Repertório, Salvador, ano 21, n. 30, p. 260-280, 2018.

STECKERT, Daiane Dordete Jacob. Corpo Vocal, Gênero e Performance. Revista Brasileira De Estudos Da Presença 7(2) : 359-81, 2017.

TELLES. Narciso. (Org.) Pesquisa em Artes Cênicas: Textos e Temas. Rio de Janeiro: E-papers, 2012.

VIEIRA, Sulian. Do Corpo como instrumento ao Corpo como lugar. Anais do V Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas. Belo Horizonte: 2008.

VIEIRA, Sulian. Treinamento, Técnica e Estética no Teatro Contemporâneo. Anais da V Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas. São Paulo, 2009a.

VIEIRA, Sulian. O Corpo Ressoante: Voz, Palavra e Desejo em Cena. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, v. 8, p. 9-19. Brasília: PPG-Arte/UnB, 2009b.

VIEIRA, Sulian; MATSUMOTO, Roberta. Potências do Corpo em Performance no Teatro Estático de Fernando Pessoa: quando palavras urdem movimentos. BARROS, Ariane (org). Corpo e(m) Performance: processos de criação. Rio de Janeiro: Synergia, 2021.

VIEIRA, Sulian. A voz como produção corporal: O Princípio Dinâmico dos Três Apoios. In: ALEIXO, Fernando; DORDETTE, Daiane; MARTINS, Janaína. (Org.). Práticas e poéticas vocais II. Uberlândia: Edufu, 2016.

VIEIRA, Sulian; LIGNELLI, César. Narrativas atitudes e parâmetros do som: A voz e a palavra em uma aproximação pragmática. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 4-13, 2018. DOI: 10.20396/pita.v7i2.8651448. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8651448. Acesso em: 19 dez. 2024.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

How to Cite

Somatic Vocalities in Performance - the Dynamic Principle of Three Bases. (2024). Voz E Cena (Voice and Scene), 5(02), 294-317. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.54585

Similar Articles

1-10 of 114

You may also start an advanced similarity search for this article.