Resonances/vibrations and waves/radiation
the African-diasporic songs of tradition in the work of Jerzy Grotowski through the Bantu-Kongo cosmoperception
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.34138Keywords:
Black Theatre, Afro-diasporic Arts, Transculturalism, African Philosophy, BlacknessAbstract
Through the notions of waves and radiation presented by Bunseki Fu-Kiau and Tiganá Santana Neves Santos from the Bantu-Kongo philosophy, is proposed to approach the notions of resonance and vibration as Jerzy Grotowski observed in his practice on African-Diasporic songs of tradition. In this intercultural and transdisciplinary transit between philosophy and performing arts this creative and pedagogical work is observed on the point of listening to performative technologies that cannot be disconnected from the epistemological senses that are involved in these songs, since they are read as ways of affirming the civilizatory values of Africa in the creation of the contemporary world.
References
BÂ Amadou Hampaté. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph. História geral da África, I: metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO, 2010. p. 167”“212.
BALOGUN, Ola. Forma e expressão nas artes africanas. In: ALPHA, Sow. Introdução à cultura africana. Lisboa: UNESCO/Edições 70, 1977, p. 37 ”“ 94.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Trad.: Flavio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
CHION, Michel. La Audiovisión. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 1993.
CORRÊA, Aureanice de Mello. O terreiro de candomblé: uma análise sob a perspectiva da geografia cultural. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 51-62, 2006.
CUTI. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro Edições, 2010.
FERRACINI, Renato. Corpos em criação: Café com Queijo. Multimeios/Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP, 2004. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/284233>. Acesso em: 15, set., 2020.
FLASZEN, Ludwik. Grotowski e companhia: origens e legado. Trad.: Isa Etel Kopelman. São Paulo: É Realizações, 2015.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. (entrevista com H. Becker, R. Fomet-Betancaurt, A. Gomez-Müller, em 20 de janeiro de 1984). Concordia: Revista Internacional de Filosofía, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana, n. 6, ps. 99-116, julho-dezembro, 1984.
FU-KIAU, Kimbwandènde kia Bunseki. African cosmology of the bantu-kongo: principles of life and living. Nova Iorque: Athelia Henrietta Press, 2001.
GLENNIE, Evelyn. Entrevista com Evelyn Glennie. Disponível em: https://www.eauriz.com.br/evelyn-glennie/. Acesso em: 11, set., 2020.
GROTOWSKI, Jerzy. Da companhia teatral à arte como veículo. In: RICHARDS, Thomas. Trabalhar com Grotowski sobre as ações físicas. Trad.: Patrícia Furtado de Mendonça. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 129-151.
El Performer. In: Máscara, Ixtapalapa: Ed. Escenologia, A. C., ano 3, n. 11-12, p. 76-79, outubro, 1993.
Hacia um teatro pobre. Cidade do México: Siglo XXI Editores, 1970.
O que restará depois de mim. In: Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (brochura). Trad.: Luciano Lopreto. São Paulo: SESC-SP, 1996. p. 11-18.
Tú eres hijo de alguien. In: Máscara, Ixtapalapa, Ed. Escenologia, A. C., ano 3, n. 11-12, p. 69-75, outubro, 1993.
JESUS, Luciano Mendes de. Quando até as paredes cantam: o som como experiência na obra de Jerzy Grotowski. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Dissertação (Mestrado em Processos de Criação Musical).
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Trad.: José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1980.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Trad.: Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LIENHARD, Martin. O Mar e o Mato ”“ Histórias da escravidão (Congo-Angola, Brasil, Caribe). Salvador: EDUFBA/CEAO, 1998.
MACHADO FILHO, Aires da Mata. O negro e o garimpo em Minas Gerais. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia, 1985.
MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. Trad.: Marta Lança. Lisboa: Antígona, 2017.
MERVANT-ROUX, Marie-Madeleine. O som da escuta. Cambridge: Ed. Lynn Kendrick and David Roesner, 2011.
OLIVEIRA, Eduardo. Epistemologia da ancestralidade. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/eduardo_oliveira_-_epistemologia_da_ancestralidade.pdf. Acesso em: 06, set., 2020.
Filosofia da ancestralidade: diálogo entre a filosofia da libertação e a filosofia africana (entrevista com Eduardo Oliveira). Revista Ideação, n. 41, jan./jun., 2020.
OYÄšWÙMÍ, OyèrónkẹÌ. Visualizando o corpo: teorias ocidentais e sujeitos africanos. In: COETZEE, Peter; ROUX, Abraham. The African Philosophy Reader. Trad.: Wanderson Flor do Nascimento. New York: Routledge, 2002, p. 391-415. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/oy%C3%A8r%C3%B3nk%E1%BA%B9%CC%81_oy%C4%9Bw%C3%B9m%C3%AD_-_visualizando_o_corpo.pdf. Acesso em: 02, set., 2020.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Trad.: Jacó Ginsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2008.
SANTOS, Tiganá Santana Neves. A cosmologia africana dos Bantu-Kongo por Bunseki Fu-Kiau: tradução negra, reflexões e diálogos a partir do Brasil. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Tese (Doutorado em Estudos da Tradução).
GRIMES, Ronald. The Theatre of Sources. In: SCHECHNER, Richard; WOLFORD, Lisa. The Grotowski Sourcebook. Londres/Nova York: Routledge, 1997.
SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro brasileira. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.
SPINOZA, Baruch de. Ética. Trad.: Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.