A PLAYFUL APPROACH THROUGH A CARD GAME FOR TEACHING THE MAGNETIC PROPERTIES OF MATTER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.52616

Keywords:

Teaching and Learning of Physics. High School Education. Peer Instruction. Playful Mediation. Zone of Proximal Development. Magnetism in Matter.

Abstract

The landscape of physics education, especially in high school, has proven to be challenging for many researchers and teachers who are striving to enhance their classes. In this paper we present a proposal for a board game with cards called "Tracing Magnetic Properties". The proposal is based on concepts of mediation, Zone of Proximal Development (ZPD), along with the active learning methodology of Peer Instruction. It offers teachers a pedagogical resource for teaching magnetism in matter. This resource aims to disrupt the classroom routine, make classes more dynamic, and foster greater student engagement. The pedagogical intervention using the game was implemented with 82 high school´s second and third-year students from a school located in the city of Frecheirinha, in the countryside of Ceará, Brazil. The results indicate increased engagement and improved performance in knowledge acquisition among students who participated in the game compared to those who were not exposed to this intervention. The proposed educational product also yielded positive outcomes regarding the teaching process of the addressed content.

Author Biographies

  • Benedito Jackson Aguiar Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

    Atuou como tutor do Projeto Jovem de Futuro, bolsista do PIBID/UVA da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, como professor temporário no Colégio Estadual Dom José Tupinambá da Frota. Atualmente é Professor de Física na Escola de Ensino Médio Antônio Custódio. 

  • Mikaelle Barboza Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará - UECE (núcleo Formação de Professores de Ciências e Matemática). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UECE e especialização em Ensino de Matemática. Cursou Mestrado Acadêmico em Educação (UECE) com ênfase na Formação de Professores. Atualmente é professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE), campus Canindé, lecionando as disciplinas de Matemática e Educação Matemática nos cursos Técnicos, Tecnológicos e graduações. É membro do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (UECE-MAES) e Grupo de Pesquisa em Matemática Pura, Aplicada e Ensino (IFCE - GPEMATE). 

  • Diego Araujo Frota, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

    Doutor em Física pela Universidade Federal do Ceará (2016). Possui Mestrado e Graduação em Física. Atua como professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus Sobral no Curso de Licenciatura em Física e docente do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (IFCE). 

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Published

2025-02-16

How to Cite

A PLAYFUL APPROACH THROUGH A CARD GAME FOR TEACHING THE MAGNETIC PROPERTIES OF MATTER. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 211–233, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.52616. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/52616. Acesso em: 22 feb. 2025.