O ENSINO DE FÍSICA NA ÁREA DE CIÊNCIAS NATURAIS NO ENSINO FUNDAMENTAL I E ENSINO FUNDAMENTAL II SEGUNDO OS PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS

Authors

  • Emerson Avelino Medeiros Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marcio Rodrigo Loos Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7078

Keywords:

Ensino de Física;, Ensino Fundamental;, Livros didáticos;, Recursos Educacionais

Abstract

The present study aims to verify and report what the National Curricular Parameters (PCNs) suggest regarding Physics subjects in Elementary School and Junior High School in the area of Natural Sciences and compare with what the textbooks of Sciences analyzed by the National Program Of the Didactic Book (PNLD) 2016 and 2017 relate about this. The comparison shows that, although physics content has been contemplated in PCNs since the first years of elementary school, few of these contents are covered in textbooks. There is, therefore, a gap between the knowledge that students are expected to acquire and the knowledge offered in textbooks. This disproportion may be one of the responsible for students’ lack of interest and difficulty in learning Physics in High School.

Author Biographies

  • Emerson Avelino Medeiros, Universidade Federal de Santa Catarina

    CEP: 89036-256, Blumenau, Brasil

  • Marcio Rodrigo Loos, Universidade Federal de Santa Catarina

     CEP: 89036-256, Blumenau, Brasil.

References

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

OECD, Results from PISA 2015: BRAZIL ”“ Country Note, PISA, OECD Publishing. 2016. Disponível em https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Brazil.pdf.[24/03/2017].

OECD, PISA 2012 Results: BRAZIL ”“ Country Note, PISA, OECD Publishing. Disponível em http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-results-brazil.pdf [24/03/2017].

OECD, Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros / OCDE-Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. São Paulo : Fundação Santillana, 2016.

HARLEN, W. Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. 2ª ed., Madrid: Morata, 1994.

BRASIL, Guia de livros didáticos: PNLD 2016: Ciências: Ensino Fundamental anos iniciais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2015.

BRASIL, Guia de livros didáticos: PNLD 2017: Ciências: Ensino Fundamental anos finais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2016.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

OECD (2016), Low-Performing Students: Why They Fall Behind and How to Help Them Succeed, PISA, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264250246-en.

Published

2017-08-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

O ENSINO DE FÍSICA NA ÁREA DE CIÊNCIAS NATURAIS NO ENSINO FUNDAMENTAL I E ENSINO FUNDAMENTAL II SEGUNDO OS PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–11, 2017. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.7078. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/7078. Acesso em: 22 feb. 2025.