TEACHING PHYSICS USING ARDUINO, 3D PRINTING AND GAMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.54372

Keywords:

Arduino. Physics. Extension. 3D Printing. Games.

Abstract

The present proposal originated from three extension projects, planned to be applied in person to the public high school in Concórdia, Santa Catarina, aiming at teaching Physics instrumentalized by 3D printing, Arduino and games. The idea was to verify the characteristics necessary for the construction and application of a didactic activity with the use of 3D printing, Arduino and games for teaching Physics to public school students. As for the methodology, a qualitative approach was adopted, outlined by the Field Study. The concepts were worked on in a practical and dialogic way, with the help of Arduino Mega, virtual 3D design platforms and 3D printing related to the concept of horizontal and oblique launches. As a result, teaching became more dynamic and playful, directing students' gaze, interest, concerns and questions to this scientific and technological field.

Author Biography

  • Fábio Lombardo Evangelista, Instituto Federal Catarinense campus Concórdia, Santa Catarina, Brasil

    Possui graduação em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Atuou três anos como professor substituto do Instituto Federal de Santa Catarina, tem experiência na rede Estadual e rede Privada de Educação. Trabalha com a aplicação de atividades experimentais de baixo custo. Possui experiência como designer instrucional na área de Educação à Distância pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Trabalhou com Educação Especial e atualmente é membro do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE) do Instituto Federal Catarinense. Tem conhecimento em programação Arduino com ênfase em robótica e experiência com tecnologia 3D de impressão. Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal Catarinense e faz parte do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física do IFC.

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Published

2025-02-03

How to Cite

TEACHING PHYSICS USING ARDUINO, 3D PRINTING AND GAMES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 138–154, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.54372. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/54372. Acesso em: 22 feb. 2025.