LOW-COST TEACHING EXPERIMENT TO DISCUSSION FOURIERS DRIVING LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.54013

Keywords:

Fouriers Law. Experiment. Didactic product. Physics teaching.

Abstract

One of the curriculum components in engineering with identified high failure rates in literature reports is often described as the "Transport Phenomena" discipline. It also appears under other names or even diluted within other curriculum components, but the topics covered involve energy and mass transfer processes. Among the central reasons cited for the difficulty with this discipline is the lack of experimentation. With this in mind, this article describes a low-cost and easily constructed prototype. Essentially, it consists of a PVC tube with water inside, wherein, utilizing an Arduino platform to collect and store temperature values, we can monitor the fluid temperature inside the tube and the ambient temperature in real time. From the experimental tests conducted with the prototype, we obtained a series of results that enabled us to verify Fourier's Law of Heat Conduction, characterize the value of thermal resistance for the tube, and model the object's cooling equation with an R² adjustment of 0.999.  

References

ADMIRAL, T. D. Aula experimental remota: determinação do coeficiente de restituição utilizando Arduino. Revista de Enseñanza de la Física, v. 34, n. 1, p. 93-100, 2022. doi: <https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n1.37937>.

ALITOLEF, S. S. Algumas Aplicações das Equações Diferenciais. Ji Paraná: UNIR, 2011. f. 42. (Trabalho de Conclusão de Curso) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia IFRO, Cacoal, 2019.

CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Ensino de física por investigação: referencial teórico e as pesquisas sobre as sequências de ensino investigativas. Ensino em Re-Vista, v. 22, n. 2, p. 249-266. 2015. doi: <https://doi.org/10.14393/ER-v22n2a2015-1>.

GOMES, L. C. A ascenção e queda da teoria do calórico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 29, n. 3, p. 1030-1073, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29n3p1030>.

GRIFFTHS, D. J. Introduction to electrodynamics. Cambridge, Cambridge University Press, 2017.

GUILHON, I. R. M.; ADMIRAL, T. D. Solução numérica da equação de Laplace através do método da relaxação. Revista Brasileira de Ensino de Física. v. 45, n. 1, p. e20220256, 2023. doi: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2022-0256>.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo, Ed. Perspectiva. 1998.

MORAES, J. U. P.; SILVA JÚNIOR, R. S. Experimentos didáticos no Ensino de Física com foco na Aprendizagem Significativa. Latin American Journal of Physics Education. v. 9, n. 2, p. 2504, 2015.

PIFER, A.; AURANI, K. M. A teoria analítica do calor de Joseph Fourier: uma análise das bases conceituais e epistemológicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 1. p. 1603, 2015. doi: <https://doi.org/10.1590/S1806-11173711681>.

SANTOS, S. B.; FABIAN, E. M. Índice de reprovação em mecânica dos Fluidos na Engenharia Mecânica da UFMT. Brazilian Journal of Development. v. 6, n. 9, p. 68596-68606, 2020. doi: <https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-342>.

SARTORELLI, J. C.; SOSOUME, Y.; YOSHIMURA, E. M. A Lei de Resfriamento de Newton Introdução às Medidas em Física - Parte II. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 21, n. 1, P. 116-121, 1999.

SÉRÉ, M. G.; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. O papel da experimentação no ensino da física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 20, n. 1, P. 30-42, 2003.

SILVA, S. L. L. A primeira Lei de Newton: uma abordagem didática. Revista Brasi- leira de Ensino de Física. v. 40, n. 3, p. e3001, 2018. doi: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0015>.

Published

2025-01-15

How to Cite

LOW-COST TEACHING EXPERIMENT TO DISCUSSION FOURIERS DRIVING LAW. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 94–107, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.54013. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/54013. Acesso em: 22 feb. 2025.