CONTRIBUTIONS OF MICROTEACHING TO THE TRAINING OF PHYSICS TEACHERS FOR COUNTRYSIDE SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.50800

Keywords:

Physics teaching. Rural education. Microclassroom.

Abstract

Microteaching is a strategy whose basic function is to enable the future teacher to experience a
simulated practice, through some steps, which can vary, ranging from planning to an individual
and collective evaluation of a micro classroom. This work aimed to investigate the role of
microteaching in the formation of Physics teachers for rural schools. To do so, he applied a
questionnaire and analyzed documents related to the practice of microteaching carried out with a
class of Methodology of Physics Teaching in a Degree Course in Rural Education, area of Natural
Sciences, from the Universidade Federal do Piauí, on the campus of Picos, Piauí. The data were
analyzed based on the thematic analysis. The results showed that microteaching contributed to
promoting self-reflection, self-criticism, and students’ awareness of their strengths and weaknesses
regarding the teaching of Physics in the rural context. Besides, the work highlighted the role of
the collective in learning and the mastery of content in the exercise of teaching.

Author Biographies

  • Renato Elídio de Brito, Universidade Federal do Piauí

    Graduado em Educação do Campo, com habilitação em Ciências da Natureza, pela Universidade Federal do Piauí. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências.

  • Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí

    Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática". Especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Possui licenciatura em Física pela UFU. É membro da Sociedade Brasileira de Física (SBF) e da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (ANPED). É Professor Adjunto na Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEdoC), área Ciências da Natureza, no Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (Picos, PI). Foi Coordenador da LEdoC no biênio 2019-2021. Coordena o Curso de Especialização em Ensino de Física, da UFPI, no campus de Picos. Professor colaborador no Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física, Pólo do Instituto Federal do Piauí (IFPI). É líder do Grupo de Estudos sobre Formação de Professores de Ciências e membro do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo e Ensino de Ciências. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências (NEsPEC). Coordena atualmente o projeto de extensão "Física na Comunidade". Tem experiência na área de Formação de Professores com enfoque em Ensino de Ciências, Ensino de Física e Educação do Campo.

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Published

2025-01-22

How to Cite

CONTRIBUTIONS OF MICROTEACHING TO THE TRAINING OF PHYSICS TEACHERS FOR COUNTRYSIDE SCHOOLS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 122–137, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.50800. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/50800. Acesso em: 22 feb. 2025.