CONTRIBUTIONS OF MICROTEACHING TO THE TRAINING OF PHYSICS TEACHERS FOR COUNTRYSIDE SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.50800Keywords:
Physics teaching. Rural education. Microclassroom.Abstract
Microteaching is a strategy whose basic function is to enable the future teacher to experience a
simulated practice, through some steps, which can vary, ranging from planning to an individual
and collective evaluation of a micro classroom. This work aimed to investigate the role of
microteaching in the formation of Physics teachers for rural schools. To do so, he applied a
questionnaire and analyzed documents related to the practice of microteaching carried out with a
class of Methodology of Physics Teaching in a Degree Course in Rural Education, area of Natural
Sciences, from the Universidade Federal do Piauí, on the campus of Picos, Piauí. The data were
analyzed based on the thematic analysis. The results showed that microteaching contributed to
promoting self-reflection, self-criticism, and students’ awareness of their strengths and weaknesses
regarding the teaching of Physics in the rural context. Besides, the work highlighted the role of
the collective in learning and the mastery of content in the exercise of teaching.
References
ARRIGO, V.; LORENCINI JUNIOR, A.; BROIETTI, F. C. D. A autoscopia bifásica integrada ao microensino: uma estratégia de intervenção reflexiva na formação de professores de química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 2, n. 1, p. 01-22, 2017. doi:<http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795>.
BERNÁRDEZ-GÓMEZ, A.; BELMONTE, M. L.; GALIÁN, B. Microenseñanza y autoscopia como elementos de evaluación docente, de la teoría a la práctica. Meta: Avaliação, v. 12, n. 37, p. 848-868, 2020. doi: <http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v12i37.2733>.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. doi: <https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa>.
CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CALDART, R. S. Educação do campo. In CALDART, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CARVALHO, W. et al. Ações de um licenciando em química em situação de microensino seguida de autoscopia. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1841-1864, 2020. doi: <http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020>.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CHIBIAQUE, F. M.; RITTER, J. Compreensões da prática de gravação em vídeo de microensino na formação de professores de Química. Educação Química en Punto de Vista, v. 5, n. 1, p. 134153, 2021. doi: <https://doi.org/10.30705/eqpv.v5i1.2613>.
COSTA, S. L. R.; BROIETTI, F. C. D. Potencialidades do microensino reflexivo na formação Inicial de professores de Química. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 119, 2021. doi: <https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34412>.
FERREIRA, M.; MÜNCHEN, S. A contextualização no ensino de ciências: reflexões a partir da Educação do Campo. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 4, p. 380-399, 2020. doi: <https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i4.11825>.
GALLARDO, J. R. R. et al. La microenseñanza como forma de evaluación formativa en magistério. Infancia, Educación y Aprendizaje, v. 5, n. 2, p. 542-547, 2019. doi: <https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1772>.
GONZÁLEZ, C. V. Reflexiones y Ejemplos de Situaciones Didácticas para uma Adecuada Contextualización de los Contenidos Científicos en el Proceso de Enseñanza. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 1, n. 3, 2004. doi: <http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2004.v1.i3.05>.
HILÁ, C. V. D. O microensino como instrumento de formação do professor de língua portuguesa. Acta Scientiarum, v. 31, n. 1, p. 33-41, 2009. doi: <http://dx.doi.org/10.4025/actascihumansoc.v31i1.1821>.
LAURENTINO, V. M. S. A dramatização no estágio supervisionado: o role playing auxiliando na formação dos professores de ciências e biologia reflexões e contribuições. Revista Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, v. 15. n. 1, p. 88-101, 2015. doi: <https://doi.org/10.29276/redapeci.2015.15.13506.88-101>.
MOREIRA, M. A. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, n. 1, e20200451, 2021. doi: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451>.
MOURA, L. P. et al. Instrumentação no ensino de química: produção de materiais didáticos e metodologias para a formação inicial de professores. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 1, n. 1, p. 310-318, 2017.
PAQUAY, L.; WAGNER, M. Competências profissionais privilegiadas nos estágios e na vídeoformação. In PAQUAY, L. et al. (Orgs.). Professores Profissionais. 2ed. Porto Alegre: Revista. Artmed, 2001.
PASSOS, A. Q.; LUCCAS, S. Avaliação formativa: uma experiência nas disciplinas de Prática de Ensino de Matemática I e II. Com a Palavra o Professor, v. 6, n. 15, p. 13-36, 2021. doi: <https://doi.org/10.23864/cpp.v6i15.542>.
PELEBERG, A. Microenseñanza: un innovador procedimiento de laboratorio para mejorar la enseñanza y el entrenamiento de profesores. Unescos Bulletin Prospects in Education, v. 1, n. 3, 1970.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2012. SANTANNA, F. M. Microensino e habilidades técnicas do professor. São Paulo, SP: McGraw-Hill do Brasil, 1979.
SANTOS, M. C.; BOMFIM, M. G.; DIAS, V. B. O Estudo da Cadeia Alimentar por Meio das Aulas de Campo e suas Contribuições na Formação Inicial do Professor. Revista da Associação Brasileira de Ensino de Biologia, n. 7, p. 5679-5688, 2014. Disponível em: <https://sbenbio.org.br/publicacoes/anais/V_Enebio/V_Enebio_completo.pdf>. Acesso em: 19 jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).