A MAPPING OF THE PRODUCTION OF THESES AND DISSERTATIONS ON THE THEORY OF RELATIVITY IN THE COUNTRY: 2000 TO 2020

Authors

  • Julio Cesar Chirichella Felicioni de Souza Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.49372

Keywords:

Relativity. Basic education. Physics education.

Abstract

Starting from the main objective of the research, which is the description, interpretation and evaluation of academic production at a stricto sensu level in the Teaching of Relativity in the country through a "State of Knowledge" approach, we sought to answer how the researches are in teaching of Relativity, through the creation of groups of descriptors and analysis of each one of them, with representation of the indexes through figures and tables. One of the databases consulted was the Bank of Theses and Dissertations - BDTD (MEC). The search words used for the research were: Relativity and Teaching. As for the group of Base Descriptors, we can highlight those that the Academic Masters has the highest number of dissertations (72.0%, according to the Modality descriptor), and the South region has the highest production rate (Ten, according to the Local descriptor). As for the group of Pedagogical Descriptors, it can be said that the Theory of Restricted Relativity is the most discussed theory (74.1%, according to the Theory of Relativity descriptor), questionnaires are widely used (74.1%, according to the descriptor Educational Resources) and Meaningful Learning the most discussed theoretical framework (48.1%, according to the Theoretical Framework descriptor). Most dissertations use institutional documents (88.9%, according to the Institutional Documents descriptor) but in an outdated way. The main focus of research is to teach concepts (59.3%, according to the Formative Objectives descriptor) but with almost no dialogue with social, sociological and ethical factors. This work stems from the publication of a Dissertation that was a partial requirement for obtaining the title of Master in Science Teaching by the Cruzeiro do Sul University on December 17, 2021 under the title “A State of Knowledge of the Production of Theses and Dissertations on The Theory of Relativity in Basic Education in Brazil Between 2000 and 2020”.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNEM+ - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC; SEMTEC, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC, 2018.

FERNANDES, R. C. A. Inovações pedagógicas no ensino de Ciências dos anos iniciais: um estudo a partir de pesquisas acadêmicas brasileiras (1972-2012). 2015. 397p. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

GASPAR, A. Física: Volume Único: Livro do Professor. 1a Ed. São Paulo: Editora Ática, 2008.

FEITOSA, J.F.G., SANTOS, J.E.M., VIEIRA, A.N.O. Uma revisão de literatura sobre a inserção de tópicos de relatividade no ensino básico: um estudo envolvendo publicações especializadas em língua portuguesa, inglesa e espanhola. ScientiaTec: Revista de Educação,

Ciência e Tecnologia do IFRS, v. 10 n. 1, p.100-115, 2023.

JANUÁRIO, M.D.A; MASSONI, M.T. Estratégias para o ensino da teoria da relatividade no Ensino Médio: uma análise da produção acadêmica. Experiências em Ensino de Ciências v.18, n.3, p.147-169, 2023.

KESWANI, G. H. Origin and concept of relativity (III). The British Journal for the Philosophy of Science, v. 16, p.19-32, 1966.

MARTINS, R. de A. A relação massa-energia e energia potencial. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 6, n. especial, p. 56-80, 1989.

MARTINS, R. de A. A dinâmica relativística antes de Einstein. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, p. 11-26, 2005.

MARTINS, R. de A. A origem histórica da relatividade especial. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

MEGID NETO, J.; CARVALHO, L. M. Pesquisas de estado da arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: ESCHENHAGEN, G. M. L. VÉLEZ-CUARTAS, G.MALDONADO, C.; PINO, G.G (Edits.). Construcción de problemas de investigación: diálogos entre el interior y el exterior. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana / Universidad de Antioquia, 2018. p. 97-113.

MEHRA, J. Einstein, Hilbert, and the Theory of Gravitation. Dordrecht: D. Reidel, 1974.

NUNES, R.C.; QUEIRÓS, W.P. Doze mitos sobre a teoria da relatividade que precisamos superar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 2, p. 531-573, 2020.

SALEM, S. Perfil e evolução das pesquisas em ensino de física no Brasil. 2012. 385 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

STRIEDER, R. B.; WATANABE, G. Atividades investigativas na Educação Científica: Dimensões e Perspectivas em Diálogos com o ENCI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n.3, p. 819-849, 2018.

ROMANOWSKI, J. P; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo Estado da Arte. Revista Diálogo Educacional, v.6, n.19, p.37-50, 2006.

TEIXEIRA, P. M. M. Pesquisa em Ensino de Biologia no Brasil (1972-2004): um estudo baseado em dissertações e teses. 2008. 235 f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

VALENTE, L.; KAWAMURA, M. R. D. A Física Moderna e Contemporânea nas pesquisas em Ensino de Física. Anais do XXII Simpósio Nacional de Ensino de Física. São Carlos, 2017.

WILTSHIRE, D. L.; VISSER, M.; SCOTT, S. M. The Kerr space-time: rotating black holes in general relativity. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

WHITTAKER, E. T. A history of the theories of aether and electricity. The Modern Theories. New York: American Institute of Physics, 1953. v. 2.

Published

2025-01-10

How to Cite

A MAPPING OF THE PRODUCTION OF THESES AND DISSERTATIONS ON THE THEORY OF RELATIVITY IN THE COUNTRY: 2000 TO 2020. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 19–45, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.49372. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/49372. Acesso em: 22 feb. 2025.