ANÁLISE DE NECESSIDADES E O ENSINO DE LÍNGUAS PARA FINS ESPECÍFICOS
Keywords:
Teaching languages for specific purposes;Needs analysis;Course design.Abstract
This article aims to discuss the importance of needs analysis in the preparation course for specific purposes, or “Instrumental” as known in Brazil. They represent a process of data collection associated to student’s needs, wants and lacksrelated to English Learning. In this paper, It will be presented steps and tools suggested by Schutz and Derwing (1981), Yalden (1987), Hutchinson and Waters (1987) to carry out these analyzes. Furthermore, It will discuss data collected from students in Analysis and Systems Development Course in a public institution in Minas Gerais.
References
DAVIES, A.Review of John Munby's Communicative Syllabus Design. TESOL Quarterly 15,3: 332-336, 1981.
HUTCHINSON, T.; WATERS. A. English for Specific Purposes: A Learning Centred Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
CELANI, M.A.A. et al.The Brazilian ESP Project: an evaluation. São Paulo: EDUC, 1988.
MUNBY, J. Communicative Syllabus Design. Cambridge: Cambridge University Press, 1978.
NUNAN, D.The learner-centred curriculum. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
RAMOS, R. C. G. ESP in Brazil: history, new trends and challenges. In: Mark Krzanowski. (Org.).English for Academic and Specific Purposes in Developing,
Emerging and Least Developed Countries.1.ed.Canterbury: IATEFL, 2008, v. 01, p. 68-83.
_________, R. C. G. Instrumental no Brasil: a desconstrução de mitos e a construção do futuro. In: FREIRE, M.; ABRAHÃO, M.H.V.; BARCELOS, A.M.F. (Org.). Linguística Aplicada e Contemporaneidade. Campinas - SP: Pontes Editora, 2005, p. 109-123.
RIDDELL, P.G.Analyzing student needs in designing specific-purposes language syllabuses.Language Learning Journal, 3: 1, 73 - 77, 1991.
STREVENS, P. ESP after twenty years: a re-appraisal. In: TICKOO, M.L..ESP: state of the art. Anthology Series, 21.SEAMEO Regional Language Centre, 1988.
WEST, R. Needs analysis in language teaching.Language Teaching, 27/1, 1-19. 1994.
WEST, R..ESP- State of the art. 1998. Disponível em: <www.man.ac.uk/CELSE/esp/west.htm>. Acessoem:10 abr. 2012.
WIDDOWSON, H. G.Teaching language as communication. Oxford: Oxford University Press, 1978.
WILKINS, D. A. Notional syllabuses. Oxford: University, 1976.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).