CONSUMIDORES DO FUTURO: UMA PESQUISA SOBRE A PERSUASÃO NA PUBLICIDADE INFANTIL MEDIANTE UM ESTUDO DE ANÁLISE DO DISCURSO

Authors

  • Luciano Dias de Sousa
  • Lucas Borcard Cancela
  • Fernanda Abreu Gualhano
  • Luís Ricardo Soares Wenceslau

Keywords:

children's advertising, discourse analysis, ideology.

Abstract

Advertising seeks persuasive elements to convey the information that is tied to the advertised product and to establish in the consumer habits that serve the interests of advertisers. To do this, certain elements are inserted in the context presented as a way to make the message more attractive and thus convince the public of the need for consumption, since we live in a capitalist society. Our study aims to verify how children's advertisements are characterized, analyzing some of the elements that compose them; and thus understand
how such structures are used in advertising speeches, which do not present the product as a simple commodity, but add to the object values that often dialogue with principles sought by contemporary society. When consuming a product, what one takes home is not only what it offers, but also, whatever the context of owning it might bestow. This research was developed from a discourse analysis and based on the conceptions, mainly, of the Mayor (2013); Borges (2010); Charaudeau (2008); Maingueneau (2004; 2015); Oliveira (2013).

 

References

ALCALDE, Elisângela de Aguiar. A força do marketing nos produtos como estratégia competitiva. AEMS, 2013. Disponível em: http://www.aems.edu.br/conexao/edicaoanterior/Sumario/2013/downloads/2013/3/1. Pdf. Acesso em: 19 de setembro de 2016.

BORGES, Marcelo Moreira; TONIN, Juliana. A Estratégia Publicitária de Persuasão e de Sedução na Publicidade Contemporânea. Intercom ”“ Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação ”“ Caxias do Sul, RS ”“ 2 a 6 de setembro de 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/r5-3306-1.pdf. Acesso em: 19 de setembro de 2016.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Editora Parábola, 2015.

. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Contexto, 2004.

MARX, Karl. O capital - Crítica da economia política. São Paulo: Editora Nova Cultura, 1996.

OLIVEIRA, Elisangela Modesto Rodrigues de; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. O Faz de Conta e o Desenvolvimento Infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação ”“ Volume 4 ”“ nº 1 ”“ 2013. Disponível em: http://www.facsaoroque.br/novo/publicacoes/pdf/v4-n1-2013/Elisangela.pdf. Acesso em: 19 de setembro de 2016.

ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: Princípios e procedimentos. São Paulo: Editora Pontes, 2008.

SEVERINO, Emilly Furtado; GOMES, Natália Moura; VICENTINI, Samila. A história da publicidade brasileira. Uni-FACEF, 2010. Disponível em: egacy.unifacef.com.br/rec/ed09/ed09_art02.pdf. Acesso em: 19 de setembro de 2016.

Author Biographies

  • Luciano Dias de Sousa

    UEMG- Mestre em Cognição e Linguagem

     

  • Fernanda Abreu Gualhano

    UEMG

  • Luís Ricardo Soares Wenceslau

    UEMG

Published

2017-07-21

Issue

Section

Artigo

How to Cite

CONSUMIDORES DO FUTURO: UMA PESQUISA SOBRE A PERSUASÃO NA PUBLICIDADE INFANTIL MEDIANTE UM ESTUDO DE ANÁLISE DO DISCURSO. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 17–31, 2017. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rd/article/view/8029. Acesso em: 18 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 17

You may also start an advanced similarity search for this article.