Didactic sequence proposal for reading fake news from the perspective of critical thinking

Authors

  • Allison Guimarães Andrade UNITAU -Universidade de Taubaté
  • Elisabeth Ramos da Silva UNITAU - Universidade de Taubaté

Keywords:

Fake News. Critical thinking. Teacher training.

Abstract

This article presents part of a Master's thesis in Applied Linguistics, whose subject comprises the development of critical thinking (Lipman, 1995) through the reading of fake news. The theme of this study includes the presentation of a didactic sequence proposal for reading fake news, in order to offer students criteria for the identification of false news. This study was justified due to the students' interest in building more linguistic and discursive strategies for the identification of false news. Thus, the objective of this article is to propose a didactic sequence for reading fake news, in order to exercise in the student a thought model based on criteria used to identify false news. As a methodological procedure for the delimitation of criteria, qualitative-interpretative research was chosen. The authors who provide theoretical support for this study include Lipman (1995; 1997), Vigotsky (2009), Lopes-Rossi (2006), Downes (1995), among others. As a result, we were able to define that the generic properties and the fallacious arguments present in fake news can serve as criteria for the recognition of false news.

Author Biography

  • Elisabeth Ramos da Silva, UNITAU - Universidade de Taubaté

    Possui graduação em Letras pela Universidade de São Paulo (1978), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1993) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1998). Foi professora da Rede municipal de São José dos Campos durante oito anos, onde criou e desenvolveu o projeto Teatro nas escolas. Atuou também em cursos preparatórios para concursos públicos e vestibulares. Foi professora doutora assistente da Universidade de Taubaté, e atualmente trabalha no Programa de Mestrado em Linguística Aplicada dessa instituição, além de coordenar as atividades e de ministrar aulas no curso de Especialização em língua portuguesa: Gramática e uso, e no curso de extensão "Gramática para todos". Atua principalmente nos seguintes temas: formação de professores; cognição, afetividade e linguagem; ensino de gramática. Possui vários artigos e capítulos de livros sobre esses temas.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

CARBONIERI, Divanize. Descolonizando o ensino de literaturas de língua Inglesa. In: JESUS, Dánie Marcelo de; CARBONIERI, Divanize. (org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, 47).

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.

D’ANCONA, Matthew. Pós-verdade ”“ a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Tradução de Carlos Szlak. Barueri: Faro Editorial, 2018.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 81-108.

DOWNES, Stephen. Guias das Falácias Lógicas do Stephen. Tradução de Ibrahim Cesar. Universidade de Alberta, Canadá, 1995. Disponível em: www.onegoodmove.org/fallacy/welcome. Acesso em: 11 maio. 2020.

FAUSTINO, André. Fake News ”“ a liberdade de expressão nas redes sociais e na sociedade da informação. São Paulo: Lura Editorial, 2019.

JORNAL O VALE. Corinthians tenta esquecer Derby e inicia preparação para pegar o Sport. São José dos Campos, 20 jan. 2021. Disponível em: . Acesso em: 20 jan. 2021.

JORNAL O VALE. Nascidos em setembro podem sacar auxílio emergencial a partir desta quarta. São José dos Campos, 20 jan. 2021. Disponível em: . Acesso em: 20 jan. 2021.

KATUTANI, Michiko. A morte da verdade ”“ notas sobre a mentira nas era Trump. Tradução de André Czarnobai e Marcela Duarte. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018.

KOCH, Ingedore Vilaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e Argumentar. São Paulo: Contexto: 2018.

LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. Tradução Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1995.

LIPMAN, Matthew. Natasha: diálogos vygotskianos. Tradução Lólio Lourenço de Oliveira. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LOPES-ROSSI. Maria Aparecida Garcia. Procedimentos para estudos de gênero na escrita. Revista Intercâmbio, vol. XV. São Paulo: LAEL/PUC-SP, 2006.

MATOS, Ralfo. Territórios e redes: dimensões econômico-materiais e redes sociais especiais. In: DIAS, Leila Christina; FERRARI, Maristela. (org.). Territorialidades Humanas e Redes Sociais. Florianópolis: Insular, 2013.

PORTAL JOVEM PAN ONLINE. Escolas na Finlândia ensinam a identificar ‘fake news’. São Paulo, 18 maio. 2019. Disponível em: . Acesso em: 13 fev. 2020.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014.

SANTOS, Clara Cruz. A época da pós-verdade e os desafios éticos na intervenção social. Revista Sensos-e, Coimbra, v. 4, n. 2, 2, p. 17-25, 2017.

SILVA, Elisabeth Ramos da; ABUD, Maria José Milharezi. As Interdependências entre o desenvolvimento do pensamento crítico e os conhecimentos culturais e científicos adquiridos na escola. Caminhos em Linguística Aplicada, Taubaté, v. 20, n.1, p. 1-18, jan./jun. 2019.

SILVA, Edna Marta Oliveira da. O letramento crítico e o letramento digital: a web no espaço escolar. Revista X, Curitiba, v. 2, n.1, p. 32-50, jan./jun. 2016.

SILVA, Elisabeth Ramos da. O desenvolvimento do pensar crítico no ensino de língua materna: um objetivo de natureza transdisciplinar. In: SILVA, E. R. (org.). Texto e Ensino. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2002. p.43-68.

SILVA, Elisabeth Ramos da. O desenvolvimento do senso crítico no exercício de identificação e escola de argumentos. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v.3, n.1, p. 57-68, 2003.

VALENTE, Carlos; MATTAR, João. Second Life e Web 2.0 na educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec Editora, 2007.

VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2021-12-21

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Didactic sequence proposal for reading fake news from the perspective of critical thinking. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rd/article/view/36558. Acesso em: 22 feb. 2025.

Similar Articles

1-10 of 139

You may also start an advanced similarity search for this article.