The best book for children on 2016 - Inês, written by Roger Mello and Mariana Massarani ”“ what says the critics?
Keywords:
analysis of speech. children’s literature. reading voters.Abstract
The goal is to understand that children is comprehension and reading permeate the speeches of the readers who voted to award Inês, written by Roger Mello and Mariana Massarani, as the best book for children by the Book for Children and young National Foundation in 2016. From Foucaul is Analysis of speech perspective, we approach the concept of statement and discursive formation considering these assumptions: i) these readers are considered competent people to assert the word in relation to a quality literature; ii) their opinions constitute discursive events; and iii) every state-ment has a materiality. Elaborating opinions is a way to turn impressions into texts, senses. The discursive activity can reintegrate knowledge in which the keynote is to awaken the multiple view of the reader. In Inês, word and image merge, complement and incorporate data from childhood by the adult reader. Crossed Speech by relations of knowledge and power.
References
Almeida, L. P. 2008. O conceito foucaultiano de literatura. Filosofia Unisinos, 9 (3), set./dez, 269-280.Ariès, P. 2014. História Social da Criança e da Família (Tradução de Dora Flaksman). 2. ed. (reim-pressão) Rio de Janeiro: LTC.
Barthes, R. 2004. O prazer do texto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva.Coelho, N. N. 1995. Dicionário Crítico da Literatura Infantil e Juvenil Brasileira: séculos XIX e XX. 4. ed. São Paulo: EDUSP.
Coito, R. F. 2003. Uma leitura inquieta: o leitor infantil nos mistérios de Clarice Lispector. Araraqua-ra. Tese (Doutorado). UNESP. Araraquara.
Deleuze, G. 2011. Crítica e Clínica. 2. ed. (Tradução de Peter Pál Pelbart). São Paulo: Editora 34.
Foucault, M. 1995. A Arqueologia do Saber. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. 1999. A ordem do discurso (tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio). 5. ed. São Paulo: Edições Loyola.
Foucault, M. 2003. Ditos e escritos: ética, estratégias, poder-saber. (Organização de Manoel Barros da Motta). Tradução de V. L. Avellar Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. 2009. Vigiar e punir: História da violência nas prisões. 36. ed. Rio de Janeiro: Vozes.
Gregolin, M. R. 2006. Foucault e Pêcheux na análise do discurso: diálogos & duelos. 2. ed. São Carlos: Claraluz.
Hunt, P. 2010. Crítica, teoria e literatura Infantil. São Paulo: Cosac Naify.Indursky, F. e Ferreira, M. C. L. (orgs). 2007. Michel Pêcheux & Análise do Discurso: uma relação de nunca acabar. São Carlos: Claraluz.
Machado, A. M. 2012. Uma rede de casas encantadas. São Paulo: Moderna.Mello, R. e Massarani, M. 2015. Inês. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Reyes, I. 2012. Ler e brincar, tecer e cantar. Literatura, leitura e educação. São Paulo: Pulo do Gato.Serra, E. D. 2016. [Disponível em www. fnlij.org.br]. Justificativas dos votantes (Apresentação). Prêmio FNLIJ 2016 produção 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee RALED the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with recognition of authorship and the initial publication in this journal.