Textbook review: reading and writing in undergraduate courses – genre-based pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v23i2.53708Keywords:
Academic writing, Reading to Learn Program, TextbookAbstract
Academic writing is often considered a challenge for academics from different courses. In order to assist professors to conduct this process of textual production, the work Textbook: reading and writing in undergraduate courses – Genre-based Pedagogy (2023) was developed based on the Reading to Learn Program, linked to the Sydney School, which presents different support levels for reading and writing. In this sense, it is an e-book composed of five units, which present different textual genres (opinion article, summary of academic works, critical review, academic article and research project), that are important in the academic sphere.
References
CORÁ, M. A. J.; DEMAJOROVIC, J. Resenha crítica – administração: uma abordagem inovadora com desafios práticos. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 20, n. 2, p. 545-550, maio-ago. 2019.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Routledge, 1985a.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1985b. [3. ed. rev. by C. M. I. M. Matthiessen, 2004; 4. ed. rev. by C. M. I. M. Matthiessen, 2014].
HALLIDAY, M. A. K.; MATHIESSEN, C. An Introduction to Functional Grammar. 3nd ed. London: Arnold, a member of the Hodder Headline Group, 2004.
HALLIDAY, M. A. K.; MATHIESSEN, C. An Introduction to Functional Grammar. 4nd ed. London: Arnold. 2014.
MAFESSONI, M, A.; NONEMACHER, N. Apresentação. In: ROTTAVA, L. et al. Caderno didático: leitura e escrita na graduação – Pedagogia com Base em Gêneros. Porto Alegre: Zouk, 2023. p. 6.
MARTIN, S. Análise da plataforma “YouTube” como fonte de informações sobre odontologia hospitalar e odontologia para pacientes oncológicos. 2018. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
MARTIN, J. R.; ROSE, D. Working with discourse: meaning beyond the clause. 2nd ed. London: Continuum, 2007.
MARTIN, J. R; ROSE, D. Genre relations: Mapping culture. Sheffield, UK: Equinox, 2008.
ROSE, D. Reading to Learn – preparing for reading and writing. Australia, 2017a. v. 1.
ROSE, D. Reading to Learn – selecting and analyzing texts. Australia, 2017b. v. 2.
ROSE, D. Reading to Learn – assessing writing. Australia, 2017c. v. 3.
ROSE, D. Reading to Learn – detailed reading and rewriting. Australia, 2017d. v. 4.
ROSE, D. Reading to Learn – patterns in text. Australia, 2017e. v. 8.
ROSE, D. Building a pedagogic metalanguage I: curriculum genres. In: MARTIN, J. R.; MATON, K.; DORAN, Y. J. (Ed.). Accessing academic discourse: Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory. London; New York: Routledge, 2020. p. 236-267.
ROSE, D; MARTIN, J. R. Learning to write, reading to learn: genre, knowledge and pedagogy in the Sidney School. Sheffield, UK; Bristol, VA: Equinox Publishing Ltd., 2012.
ROTTAVA, L. et al. Caderno didático: leitura e escrita na graduação – Pedagogia com Base em Gêneros. Porto Alegre: Zouk, 2023. 316 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.