Assessment practices in foreign language classes: didact articulation between formative and summative evaluation
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42303Keywords:
Formative assessment, Summative assessment, Foreign language teaching and learningAbstract
In this article, we address the relationship between the formative and summative functions of assessment in the Foreign Language classroom, approaching assessment practices from the perspective of languages and culture Didactics, that is, deeply integrated into the different dimensions of teaching and learning a language. We carried out a theoretical-methodological reflection, based on the literature on school assessment (ALLAL, 2004; GATTI, 2002; FERNANDES, 2005; 2008) and on foreign languages teaching and learning (CONSELHO DA EUROPA, 2001; COURTILLON, 2003; DUPLESSIS, 2007), and we analyzed a teaching unit of French as a Foreign Language in order to show that, when articulated, formative and summative procedures contribute to the quality of language teaching and learning and to the consequent development of learners’ autonomy. We conclude that, in language teaching and learning, evaluative activities, which begin with the didactic contract and the apprehension of didactic objectives, merge with language activities, enhancing everyday learning and articulating with summative and/or certifying activities arising from institutional demands.
References
ALLAL, L. Aquisição e avaliação das competências em situação escolar. In: DOLZ, J.; OLLAGNIER, E. O enigma da competência em educação. Porto Alegre: ArtMed, 2004. p. 79-93.
ALVES, L. Avaliação formativa e ensino-aprendizagem de língua francesa no ensino básico. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Estudos linguísticos) – Instituto de Pós-graduação em Letras, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
BLOOM, B. S.; HASTINGS, J. T.; MADAUS, G. Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill, 1971.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: aprendizagem, ensino e avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em:<http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/quadro_europeu_comum_referencia.pdf>. Acesso em: 09 jan. 2022.
COURTILLON, J. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003.
CUNHA, M. C. Construire l’évaluation formative des productions écrites et orales en langues étrangères. Synergies Brésil, Belo Horizonte, n. 6, p. 51-60, 2004.
CUNHA, M. C. Nem só de conceitos vivem as transformações: equívocos em torno da avaliação formativa no ensino/aprendizagem de línguas. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, v. 6, n. 2, 2006. Disponível em: <http://www.repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/7390/1/Artigo_ConceitosTransformacoesEquivocos.pdf>. Acesso em: 08 ago. 2022.
CUNHA, M. C.; OLIVEIRA, A. M. Da transposição didática à didatização de gêneros: um retorno à didática das línguas. In: BUNZEN, C. (Org.). Pedagogização dos gêneros do discurso no Brasil: críticas, possibilidades e desafios. No prelo.
CUNHA, M. C. Évaluation formative des apprentissages et formation des enseignants de Français Langue Étrangère. Comunicação apresentada no XVIIIº Congresso Brasileiro de Professores de Francês. Curitiba, 18 a 21 de outubro de 2011 [Trabalho não publicado - Comunicação pessoal].
DUPLESSIS, P. L’objet d’étude des didactiques et leurs trois heuristiques: épistémologique, psychologique et praxéologique. In: [Anais] SEMINAIRE DU GRCDI: Didactique et culture informationnelle: de quoi parlons-nous? URFIST de Rennes, 2007. Disponível em: <http://lestroiscouronnes.esmeree.fr/didactique-information/l-objet-d-etude-des-didactiques-et-leurs-trois-heuristiques>. Acesso: 10 jan. 2022.
FERNANDES, D. Avaliação alternativa: perspectivas teóricas e práticas de apoio. In: Futuro Congressos e Eventos (Ed.). Livro do 3.º Congresso Internacional Sobre Avaliação na Educação. Curitiba: Futuro Eventos, 2005. p. 79-92.
FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, v. 19, n. 41, p. 347-372, set./dez. 2008.
GATTI, B. A. Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. EccoS Rev. Cient., São Paulo, n. 1, v. 4, p. 17-41, 2002.
GRANT, L.; GAREIS, C. R.; HYLTON, S. Formative assessment. In: MEYER, L. (Ed.). Oxford bibliographies in education. Oxford: Oxford University Press, 2017. Disponível em: <https://www.oxfordbibliographies.com/view/%20document/obo-9780199756810/obo-9780199756810-0062.xml>. Acesso em: 04 fev. 2021.
HADJI, C. L’évaluation, règles du jeu. Des intentions aux outils. Paris: ESF, 1989.
HADJI, C. L’évaluation des actions éducatives. Paris: PUF, 1992.
HALTÉ, J.-F. La didactique du Français. Paris: Presses Universitaires de France, 1992.
HIRSCHSPRUNG, N.; TRICOT, T. Cosmopolite 1: méthode de français A1. Paris: Hachette, 2017.
LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 1995.
MORRISSETTE, J. Un panorama de la recherche sur l’évaluation formative des apprentissages. Mesure et Évaluation en Éducation, v. 33, n. 3, p. 1-27, 2010.
NUNZIATI, G. Pour construire un dispositif d’évaluation formatrice. Cahiers Pédagogiques, Paris, n. 280, p. 47-84, 1990.
PERRENOUD, P. Évaluation formative et évaluation certificative: postures contradictoires ou complémentaires? Genève: UNIGE, 2001. Disponível em: <https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2001/2001_13.html>. Acesso em: 19 ago. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.