Combats and continuities of the modernist legacy in some contemporary publications
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40186505Keywords:
modernismo, literatura contemporânea, literatura brasileiraAbstract
This text is based on two criticisms of the centrality of the Brazilian modernist project, one by Franklin Távora, on the occasion of the commemoration of the 70th anniversary of the Semana de Arte Moderna de 22, and another, by Luís Augusto Fischer, in Duas formações, uma história: das ideias fora do lugar ao perspectivismo ameríndio, on the occasion of the centenary celebrations, this year 2022. Fischer's book is not exactly about the centenary, but is organized from the critique of the constitution of the Semana de Arte Moderna de 22 as a zero and insurmountable ground of our modernity, which would obliterate other possible ways of thinking about the history of Brazilian literature in a different way from the current one. The article responds to both criticisms with some examples of re-readings by Mário and Oswald de Andrade that show how their works still reverberate (through their failures and their successes) in contemporary literature and art.
References
BANIWA, Denilson (2021). ReAntropofagia. The Brooklyn Rayl, Brooklyn, feb. Disponível em: https://brooklynrail.org/2021/02/criticspage/ReAntropofagia. Acesso em: 28 fev. 2022.
CÁMARA, Mario (2021). El archivo como gesto: tres recorridos en torno a la modernidad brasileña. Buenos Aires: Prometeo Libros.
CASANOVA, Pascale (2002). A república mundial das letras. Tradução de Marina Appenzeller. São Paulo: Estação Liberdade.
ESBELL, Jaider (2018). Makunaima, meu avô em mim! Revista Iluminuras, Porto Alegre, v. 19, n. 46, p. 11-39, jan/jul.
FISCHER, Luís Augusto (2021a). Fischer propõe um outro olhar para o estudo da literatura brasileira. [Entrevista concedida a] João Pombo Barile. Estado de Minas, Belo Horizonte, Caderno Pensar, 5 nov. Disponível em: https://bit.ly/3tqChxG Acesso em: 6 jan. 2022.
FISCHER, Luís Augusto (2021b). Duas formações, uma história: das ideias fora do lugar ao perspectivismo ameríndio. Porto Alegre: Arquipélago.
IMS – INSTITUTO MOREIRA SALLES (2021). 1922: modernismos em debate. Vídeos dos encontros. São Paulo: IMS. Disponível em: https://ims.com.br/eventos/1922-modernismos-em-debate/. Acesso em: 28 fev. 2022.
LIBRANDI, Marília (2022). Jaider Esbell, Makunaimã Manifesto e a cosmopolítica da arte indígena contemporânea. In: ANDRADE, Gênese (org.). Modernismos 1922-2022. São Paulo: Companhia das Letras. p. 779-807.
OLIVEIRA, Franklin de (1993). A Semana de Arte Moderna na contramão da história e outros ensaios. Rio de Janeiro: Topbooks.
OTHERO, Bruna Kalil (2019). Oswald pede a Tarsila que lave suas cuecas. Belo Horizonte: Letramento.
SCHWARTZ, Jorge (2008). Vanguardas latino-americanas: polêmicas, manifestos e textos críticos. São Paulo: Edusp.
SANTIAGO, Silviano (2014). Tenho duas mãos e o sentimento do mundo. In: SCHØLLHAMMER, Karl Erik; OLINTO, Heidrun Krieger (org.). Cenários contemporâneos da escrita. Rio de Janeiro: 7 Letras. p. 14-21.
SANTIAGO, Silviano (2019a). Suas cartas, nossas cartas. In: SANTIAGO, Silviano. 35 ensaios de Silviano Santiago. Organização de Italo Moriconi. São Paulo: Companhia das Letras. p. 527-558.
SANTIAGO, Silviano (2019b). A permanência do discurso da tradição no modernismo. In: SANTIAGO, Silviano. 35 ensaios de Silviano Santiago. Organização de Italo Moriconi. São Paulo: Companhia das Letras. p. 455-485.
SANTIAGO, Silviano (2021). Apenas uma literatura em língua portuguesa. Suplemento Pernambuco, 16 out. Disponível em: http://suplementopernambuco.com.br/in%C3%A9ditos/2771-apenas-uma-literatura-em-l%C3%ADngua-portuguesa.html? Acesso em: 8 nov. 2022.
STIGGER, Verônica (2014). Opsinae Sviata. São Paulo: Cosac Naify.
VELOSO, Caetano (2017). Verdade tropical. Apple Books. p. 319-320. [Edição comemorativa].
WISNIK. José Miguel (2022). Semana de 22 ainda diz muito sobre a grandeza e a barbárie do Brasil de hoje. Folha de S. Paulo, 13 fev. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2022/02/semana-de-22-ainda-diz-muito-sobre-a-grandeza-e-a-barbarie-do-brasil-de-hoje.shtml Acesso em: 26 fev. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ieda Magri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.