Douglas e o Livro de Luz: As Imagens e a Busca pela Interdisciplinaridade
Keywords:
Interdisciplinarity. Literature. Teacher education. Education. Douglas e o Livro de Luz. Image.Abstract
From the reading of the Jack Brandão’s novel Douglas e o Livro de Luz, collated with theoretical interdisciplinarity, this article will address the importance of the teacher does not limit its field to his discipline, but to seek the cooperation of the other disciplines, since the view of the world and reality is not done in a compartmentalized way. For this to be possible, the image becomes an effective way of interdisciplinary accessibility, as it takes and assumes questions that go beyond and that open the plural understanding of the world around us.
References
AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel. Teoria da Literatura. Coimbra: Almedina, 2011.
BRANDÃO, Antônio Jackson S. “Da pintura à fotografia: o encetamento iconofotológico”. In Lumen et Virtus, 2010.
BRANDÃO, Jack. Douglas e o Livro de Luz. Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2013.
BORBA, Francisco S. Dicionário UNESP do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. 9ª ed. Campinas: Papirus, 2002.
________. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.
________. Interdisciplinaridade. Um projeto em parceria. São Paulo, Edições Loyola. 6ª edição, 2007.
________. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
________. Didática e Interdisciplinaridade. 17ª ed. Campinas: Papirus, 2012.
ISER, Wolfgang. O ato de leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 2. São Paulo: Ed. 34, 1999.
JANTSCH, Ari Paulo, BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. 9ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
JUNG, Carl G. et alii. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
LENOIR, Y. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum, PUCSP, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2005.
________. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )