THE DARKNESS AND THE HONEYSUCKLE: LYRICAL MANIFESTATIONS IN QUENTIN COMPSON’ S NARRATIVE IN THE SOUND AND THE FURY, BY WILLIAM FAULKNER
DOI:
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v5i1.24940Keywords:
Narrator. Poetic narrative. Interior monologue. Stream of consciousness. William Faulkner.Abstract
This article aims to analyze the narrative of Quentin Compson, in the novel The sound and the fury (2004), by the American writer William Faulkner, regarding the poetic narrative theories proposed by Jean-Yves Tadié (1978) and Ralph Freedman (1971). Thus, we intend to analyze the way in which Quentin’s lyrical voice is structured, through the techniques of interior monologue and stream of consciousness, by the syntactic verticalization, the lyrical projection of the narrator in spaces and the use of images, symbols and metaphors, articulated to the diegesis. THE DARKNESS AND THE HONEYSUCKLE: LYRICAL MANIFESTATIONS IN QUENTIN COMPSON’ S NARRATIVE IN THE SOUND AND THE FURY, BY WILLIAM FAULKNERThis article aims to analyze the narrative of Quentin Compson, in the novel The sound and the fury (2004), by the American writer William Faulkner, regarding the poetic narrative theories proposed by Jean-Yves Tadié (1978) and Ralph Freedman (1971). Thus, we intend to analyze the way in which Quentin’s lyrical voice is structured, through the techniques of interior monologue and stream of consciousness, by the syntactic verticalization, the lyrical projection of the narrator in spaces and the use of images, symbols and metaphors, articulated to the diegesis.
References
AUERBACH, Eric. A meia marrom. In: AUERBACH, Eric. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002. p. 471-498.
AZEVEDO, Carlos. Do modernismo em William Faulkner: As I lay dying. In: AMARAL, Ana Luísa; CUNHA, Gualter (Org.). Estudos em homenagem a Margarida Llosa. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2006. p. 71-97.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BLEIKASTEN, André. The ink of melancholy. Bloomington: Indiana University Press, 1990.
BROOKS, Cleanth. Man, Time and Eternity. In: BROOKS, Cleanth. The Yoknapatawpha Country. Estados Unidos: Lousiana Paper Back Edition, 1990. p. 325-348.
CHEVALIER, Jean.; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). Tradução de Vera da Costa e Silva. 11. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1997.
ELIOT, T. S. Obra completa: v. I ”“ Poesia. Tradução, introdução e notas de Ivan Junqueira. São Paulo: Arx, 2004.
FAULKNER, William. O som e a fúria. Tradução de Paulo Henriques Britto. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
FREEDMAN, Ralph. The lyrical novel: studies in Herman Hesse, Andre Gide and Virginia Woolf. Princeton University Press, 1971. p. 1-18.
GENETTE, Gérard. Discurso da narrativa. Tradução de Fernando Cabral Martins. Lisboa: Vega Universidade, 1979.
GRANGEIRO, Alessandra Costa. Tempo e Memória na obra de William Faulkner. Goiânia, UFG, Faculdade de Letras, 2011. Tese de Doutorado em Estudos Literários. 240f.
MILLGATE, Michael. The Sound and The Fury. In: WARREN, R. P. (Org). Faulkner: a collection of critical essays. New Jersey: A Spectrum Book, 1966. p. 94-108.
MOISÉS, Massaud. A prosa poética. In: MOISÉS, Massaud. A criação literária. Prosa II. São Paulo: Cultrix, 1967. p. 19-68.
OLIVEIRA, Itamar Aparecido. Mitos e arquétipos em O som e a fúria, de William Faulkner: ensaios. Dissertação de Mestrado. Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, Brasil, 2015. 150 f.
REIS, Carlos.; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Editora Ática, 1988.
ROSENFELD, Anatol. Reflexões sobre o romance moderno. In: ROSENFELD, Anatol. Texto e contexto I. São Paulo: Perspectiva, 2006, p. 75-97.
STEIN, Jean. William Faulkner: a arte da ficção 12. In: As entrevistas da Paris Review. Vol. 1. Trad. Christian Schwartz e Sérgio Alcides. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
TADIÉ, Jean-Yves. Le récit poétique. Paris: PUF, 1978.
VOLPE, Edmond. A reader’s guide to William Faulkner. New York: Farrar, Straux and Giroux, 1967.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Água Viva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.