THE DARKNESS AND THE HONEYSUCKLE: LYRICAL MANIFESTATIONS IN QUENTIN COMPSON’ S NARRATIVE IN THE SOUND AND THE FURY, BY WILLIAM FAULKNER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v5i1.24940

Keywords:

Narrator. Poetic narrative. Interior monologue. Stream of consciousness. William Faulkner.

Abstract

This article aims to analyze the narrative of Quentin Compson, in the novel The sound and the fury (2004), by the American writer William Faulkner, regarding the poetic narrative theories proposed by Jean-Yves Tadié (1978) and Ralph Freedman (1971). Thus, we intend to analyze the way in which Quentin’s lyrical voice is structured, through the techniques of interior monologue and stream of consciousness, by the syntactic verticalization, the lyrical projection of the narrator in spaces and the use of images, symbols and metaphors, articulated to the diegesis. THE DARKNESS AND THE HONEYSUCKLE: LYRICAL MANIFESTATIONS IN QUENTIN COMPSON’ S NARRATIVE IN THE SOUND AND THE FURY, BY WILLIAM FAULKNERThis article aims to analyze the narrative of Quentin Compson, in the novel The sound and the fury (2004), by the American writer William Faulkner, regarding the poetic narrative theories proposed by Jean-Yves Tadié (1978) and Ralph Freedman (1971). Thus, we intend to analyze the way in which Quentin’s lyrical voice is structured, through the techniques of interior monologue and stream of consciousness, by the syntactic verticalization, the lyrical projection of the narrator in spaces and the use of images, symbols and metaphors, articulated to the diegesis.

Author Biography

  • Claudimar Pereira da Silva, UNESP-Araraquara

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Araraquara. Atualmente desenvolve pesquisa sobre as representações das masculinidades na obra de William Faulkner. Obteve o título de mestre pela mesma instituição, onde defendeu dissertação sobre a narrativa poética e a fragmentação em William Faulkner, com apoio financeiro do CNPq (Centro Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento). Licenciado e bacharel em Letras nas áreas de Português-Inglês pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Durante a graduação, desenvolveu pesquisa sobre a questão do narrador na obra de William Faulkner, no módulo IC (iniciação científica), com o fomento científico da FAPESP (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo). Possui artigos publicados em periódicos da área de Estudos Literários, e tem como áreas de interesse o romance modernista e pós-moderno, as relações intersemióticas, o cinema experimental de vanguarda, a literatura estadunidense e os estudos de gênero, mais especificamente no que tange às representações das masculinidades no texto literário.

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Published

2020-07-23

How to Cite

THE DARKNESS AND THE HONEYSUCKLE: LYRICAL MANIFESTATIONS IN QUENTIN COMPSON’ S NARRATIVE IN THE SOUND AND THE FURY, BY WILLIAM FAULKNER. Revista Água Viva, [S. l.], v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.26512/aguaviva.v5i1.24940. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/24940. Acesso em: 23 feb. 2025.