Narratives about the interference of Flávio Tavares in the formation of the reader subject
the mediation of reading and cultural mediation through the visual arts
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.51013Keywords:
Fine Arts, Flavio Tavares, Reading mediation, Cultural MediationAbstract
Summary: Objective: to verify whether the reading mediation and cultural mediation activities carried out by Flávio Tavares, through his works, influence his readers, enabling the recognition of their cultural traits. Methodology: descriptive research, using case study as a method, investigating the importance of Flávio Tavares' mediating action. As data collection techniques, interviews with the Artist and a questionnaire with the readership were developed. Result: among the data presented, it was possible to identify the influence of Flávio Tavares on his readers' interest in getting to know literary authors, especially the aforementioned authors from Paraíba. This result allows us to reaffirm the Artist's interference in carrying out, through his work, the indirect mediation of reading, a category associated with the concept of information mediation defended by Almeida Júnior (2009), in addition to favoring the relationship between subjects and their place of belonging. Conclusions: it is also clear that Flávio Tavares' artistic production demonstrates his creativity and criticality, contextualized in his relationship with the world. The reading and cultural mediation, by the Artist, are carried out consciously and enable subjects, through the act of reading, to access and appropriate cultural goods.
References
Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/01/pdf_9aa58ba510_0007871.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.
Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de; Bortolin, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: Silva, Terezinha Elizabeth da (org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2007.
Bortolin, Sueli. Mediação Oral da Literatura: a voz do bibliotecário lendo ou narrando. 2010. 232 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: goo.gl/mRLa4. Acesso em: 1 nov. 2021.
Candau, Joel. Antropologia da memória. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.
Candido, Antônio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.
Cuche, Denys. A noção de cultura nas Ciências Sociais. Bauru: EDUSC, 1999.
Dumont, Lígia Maria Moreira. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. In: DUmont, Lígia Maria Moreira (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2020. cap. 1, p. 21-52.
Freire, Paulo. Ação cultural para liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.
Freire, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
Gomes, Henriette Ferreira. Protagonismo Social e Mediação da Informação. Logeion: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 5 n. 2, p. 10-21, mar./ago. 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046. Acesso em: 16 nov. 2021.
Martins, Maria Helena. O que é Leitura. Brasília: Editora Brasiliense, 1988.
Perrotti, Edmir. Mediação cultural: além dos procedimentos. In: SALCEDO, D. A. (org.) Mediação cultural. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016.
Perrotti, Edmir. Sobre informação e protagonismo cultural. In: Gomes, Henriette Ferreira; Novo, Hildenise Ferreira (org.). Informação e Protagonismo Social. Salvador: EDUFBA, 2017. v. 1. cap. 2.
Pirolo, Ana Claudia Inacio da Silva. A informação artística. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 1, p. 1-35, jul./dez. 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/39954 . Acesso em: 27 fev. 2023.
Santos, Vanice dos; Candeloro, Rosana Jardim. Trabalhos acadêmicos: uma orientação para a pesquisa e normas técnicas. Porto Alegre - RS: AGE, 2006.
Sousa, Ana Cláudia Medeiros de et al. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 16, 2020, p. 1-20. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226. Acesso em: 6 out. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Raquel do Rosário Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.