"Uji - O Bom da Roda"
vocality, encounters and contamination between Samba de Roda and Mímesis Corpórea
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.33901Keywords:
Mímesis Corpórea, Samba, Vocality, Corporeality, CartographyAbstract
Uji - O Bom da Roda is born of artistic - practical and conceptual - procedures that constitute a territory of encounters and contamination among music, body, vocality, scene and actor dramaturgy. The research intended to construct and, at the same time, to map a compositional process within which experiences lived as a musician and researcher joined Mímesis Corpórea for an expansion of expressive and poetic possibilities. The territory inhabited by the research was the roda de samba in its multiple dimensions - music, corporeality, flavors, images, knowledge and affections - bodies in relation, existence-time - Uji.
References
BERGSON, Henri. Memória e Vida / Henri Bérgson; textos escolhidos por Gilles Deleuze – São Paulo Martins Fontes 2006.
BISCARO, Barbara. Vozes Nômades: escutas e escritas da voz em performance. Tese de doutorado realizada no Programa de Pós-Graduação em Teatro da UDESC. Florianópolis, 2015.
BURNIER, Luis Otávio. A Arte do Ator: da técnica à representação. Campinas: Editora Unicamp, 2009.
COLLA, Ana Cristina. Caminhante não há caminho. Só Rastros. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes. Campinas, SP: [s.n.], 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Rizoma in: Mil Platos. S. Paulo: Editora 34, 1996. [edição brasileira em cinco volumes]
FARINA, Cynthia. Arte e formação: uma cartografia da experiência estética atual. ANPEd, 2008.
FERRACINI, Renato. Vida e Presença: os corpos em arte. Projeto Temático de Equipe proposto à FAPESP pelo LUME – Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas Teatrais – UNICAMP, 2014.
GROTOWSKI, Jerzy. A Voz. Palestra (feita em maio de 1969 para estagiários extrangeiros do Teater Laboratórium de Worclaw). Le Théátre, 1971 -1, cahiers dirigés par Arrabal. Christian Bourgois Editeurs, Paris, 1971, pp 87-131. (tradução de Luiz Roberto Galizia).
MALLETA, Ernani; MONICA, Francesca Della. Os espaços que promovem uma dramaturgia da ação vocal. VIS Revista do Programa de Pós-graduação em Arte da UnB V.14, janeiro-junho de 2015, Brasília.
MAUSS, Marcel. As técnicas corporais. [1934]. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: EPU, 1974, vol. II. p. 211.
PIRES, Josias; SVINTIKAS, Diana. (Direção). Documentário: Samba de roda do Recôncavo Baiano. Realização: IPHAN – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, MINC - Ministério da Cultura e UNESCO. EVT Etapas Vídeo, (12min) Recife. 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FEjjt-felmg&t=601s. Último acesso em 01 de setembro de 2020.
SOARES, Marta Genu; KANEKO, Glaucia Lobato; GLEYSE, Jacques. Do porto ao palco, um estudo dos conceitos de corporeidade e corporalidade. Dialektiké, v. 3, 2015, IFRN, 2015, 3 (2), pp.66-75.
SOUZA, Eduardo Conegundes de. Roda de Samba: espaço da memória, sociabilidade e educação não-formal. Dissertação de Mestrado - Faculdade de Educação da Unicamp de 2005 a 2007 com apoio da Fundação de Apoio a Pesquisa do Estado de São Paulo.
SPINOZA, Benedictus de. Ética (tradução de Tomas Tadeu). Belo Horizonte, Autêntica Editora - 2009.
ZENJI, Eihei Dogen. (1200-1253), UJI (ser-tempo). Tradução de Gehrard Kahner e Alfredo Aveline, maio de 1988. Disponível em: http://arandoamentefertil.blogspot.com.br/2011/05/ujiser-tempo.html. Acessado em 05 de março de 2020.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poética da voz, Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura, São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.