Sobre palavras e atos no consumo sustentável no Brasil:

os ‘aparentes paradoxos’ de uma pesquisa qualitativa

Authors

  • Rita de Cassia Monteiro Afonso Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Roberto Bartholo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Dorothea Kleine University of London
  • Maria das Graças Brightwell University of London

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v4n1.2013.9207

Keywords:

Ethical consumption in Brazil, Sustainable public procurement in Brazil

Abstract

This article analyses some results of a broader research project called Choices Project: Leveraging
Buying Power for Development - Ethical Consumption and Sustainable Procurement in Chile and
Brazil-aims to “shed light” on some “apparent paradox” found in the speeches of Brazilians
interviewed in a qualitative research and analyzing contradictions between their discourses and
practice on sustainable consumption. Therefore, the article presents Brazilian political and
institutional background for sustainable development with a focus on consumption, the apparent
contradictions found in the research and its analysis and concludes with the challenges that
indicate aspects for consideration in establishing a conscious consumption policy as part of a
broader sustainable development policy capable of redesign the urban network and ensure
prosperity and quality of life for all.

Author Biographies

  • Rita de Cassia Monteiro Afonso, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Instituto Alberto Luis Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa em Engenharia - Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ - Rio de Janeiro, RJ - Brasil

  • Roberto Bartholo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Instituto Alberto Luis Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa em Engenharia -
    Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ - Rio de Janeiro, RJ - Brasil

  • Dorothea Kleine, University of London

    Royal Holloway, University of London - Londres - Reino Unido

  • Maria das Graças Brightwell, University of London

    Royal Holloway, University of London - Londres - ReinoUnido

References

ARIZTIA, T.; et ali. Ethical consumption in Brazil and Chile: Institutional contexts
and development trajectories. Journal of Cleaner Production.Available online 11
May 2013. In Press, Accepted Manuscript.Disponível em http://
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652613002862. Acessado em
maio de 2013.
BAISCH, Luciana Beskow. Marketing Verde e o Consumo Consciente: um estudo
sobre o apelo ecológico de dois produtos. Rio de Janeiro, 2008. Dissertação de
Mestrado. Escola de Administração de Empresas, Pontifícia Universidade Católica
do Rio de Janeiro.
BARROS, Denise Franca; COSTA, Alessandra Mello. Consumo Consciente no Brasil:
um olhar introdutório sobre práticas de resistência ao consumo por meio da análise
do discurso do Instituto AKATU pelo consumo consciente .Apresentado no EnANPAD
Rio de Janeiro, 2008 - XXXII Encontro da Associação Nacional dos Programas de
Pós-Graduação em Administração.
BARTHOLO, R., AFONSO, R. & PEREIRA, I. 2012. Consumo ético no Brasil. Rio de
Janeiro: Laboratório de Tecnologia e Desenvolvimento Social; Instituto Alberto Luiz
Coimbra de Pós-Graduação e pesquisa de Engenharia; Universidade Federal do Rio
de Janeiro; Royal Holloway, University of London; Economic & Social Research
Council; Department for International Development. Disponível em: http://
choices.concoctions.ca/wp-content/uploads/2012/02/RELATÓRIO-CONSUMO-ÉTICO-
NO-BRASIL1.pdf
BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.
BEDANTE, Gabriel Navarro. A influência da consciência ambiental e das atitudes
em relação ao consumo sustentável na interação de compras de produtos ecologicamente
embalados. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em
Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2004.
BERTOLINI, Geysler Rogis Flor; POSSAMAI, Osmar. Proposta de Instrumento de
Mensuração do Grau de Consciência Ambiental, do Consumo Ecológico e dos Critérios
de Compradores Consumidores. Revista de Ciência & Tecnologia v. 13, nº 25/
26, pp. 17-25, 2005.
BIDERMAN, R. et ali. Guia de compras públicas sustentáveis. Uso do poder de compra
do governo para a promoção do desenvolvimento sustentável. 2ª. Edição, Editora
FGV, Rio de Janeiro, 2008.
BRASIL GOV.BR. Mapa das Micro e Pequenas Empresas (2010). Disponível em http:/
/www.brasil.gov.br/empreendedor/empreendedorismo-hoje/o-mapa-das-micro-epequenas-
empresas Acessado em fevereiro de 2013.
BURJA, A. Using green public procurement (GPP) for sustainable consumption and
production. Journal for European Environmental & Planning Law, 6(3), 2009: 319-338.
CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos - conflitos multiculturais da
globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.
CNUMAD - CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO
(1992). Agenda 21 Global. Disponível em: http://www.mma.gov.br/
responsabilidade-socioambiental/agenda-21/agenda-21-global
COUTO, Hugo Leonnardo Gomides; RIBEIRO, Francis Lee. Compras Públicas sustentáveis:
mecanismo para a promoção do consumo sustentável no Brasil. IX ENCONTRO
NACIONAL DA ECOECO. Outubro de 2011. Brasília - DF ”“ Brasil.
DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. El mundo de los bienes: hacia una
antropología del consumo. México: Grijalbo, 1990.
EDEN, S. E. Individual environmental responsibility and its role in public
environmentalism. Environment and Planning. Vol. 25, 1993, pp. 1743-1758.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio
Nobel, 1995.
FERNANDES, Jorge Ulisses Jacoby. (2008) Uma nova missão para o gestor de compras
do SEBRAE. Disponível em: http://www.biblioteca.sebrae.com.br/bds/BDS.nsf/
00E231FEE2F98008832574630082CA01/$File/NT00038A0A.pdfConsultado em janeiro
de 2013.
FONTENELLE, Isleide Arruda. Consumo ético: construção de um novo fazer político.
Revista de Psicologia FGV/EASP, 2005.
FREITAS, Ane Grasiele Gomes de; REZENDE, Daniel Carvalho de. Marketing social
corporativo e consumo consciente. REMark - Revista Brasileira de Marketing, São
Paulo, v. 9, n. 3, p 27-48, set./dez. 2010.
GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.
GIDDENS, Anthony. Para além da esquerda e da direita: o futuro da política radical.
São Paulo: UNESP, 1996.
GIDDENS, Anthony. A vida em uma sociedade pós-tradicional. In: GIDDENS, A. et
ali. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna.
São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 1997.
GONÇALVES-DIAS, Sylmara Lopes Francelino; MOURA Carla. Consumo Sustentável:
Muito Além do Consumo “Verde”. In XXXI Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, setembro
de 2007.
HALKIER, Bente. Consequences of the politicization of consumption: the example of
environmentally friendly consumption practices. Journal of Environmental Policy and Planning. 1:25-41, 1999.
HELLER, Agnes & FEHÉR, Ferenc. A condição política pós-moderna. Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira, 1998.
MACHADO, J. G.. Gestão ambiental na administração pública: a mudança dos padrões
de consumo “começa em casa”. Brasília, 2002. Dissertação de Mestrado.
Centro de Desenvolvimento Sustentável - Universidade de Brasília.
MILLER, Daniel. Could shopping ever really matter ?In: FALK, P & CAMPBELL, C.
(eds.). The shopping experience. London: SAGE, 1997, pp.31-55.
MMA -MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. (2011). Plano de Ação para Produção e
Consumo Sustentáveis. Disponível em http://www.akatu.org.br/Content/Akatu/Arquivos/
file/11_11_24_PPCS_PARTE_I_Final.pdf Consultado em janeiro de 2013.
MPOG ”“ MINISTÉRIO DO PLANEJAMENTO, ORÇAMENTO E GESTÃO. Instrução
Normativa 01 (2010). Disponível em: http://cpsustentaveis.planejamento.gov.br/
wp-content/uploads/2010/03/Instru%C3%A7%C3%A3o-Normativa-01-10.pdf
Acessada em fevereiro de 2013.
NERI, Marcelo Cortes (coord.). A Nova Classe Média: o lado brilhante dos pobres.
Versão 3. Rio de Janeiro: FGV/CPS, 2010.
PAAVOLA, Jouni. Economics, ethics and green consumerism. In: COHEN, M. &
MURPHY, J. (eds.). Exploring sustainable consumption: environmental policy ant
the social sciences. Oxford, Elsevier Science, 2001a, pp.79-96.
PAAVOLA, Jouni. Towards sustainable consumption: economics and ethical concerns
for the environment en consumers choices. Review of social economy. Vol. LIX, nº
2, June 2001b, pp. 227-48.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Política Nacional de Mudança de Clima (2009). Disponível
em http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/
Viw_Identificacao/lei%2012.187-2009?OpenDocument Acessado em fevereiro de
2013.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei 11.947 (2009a). Disponível em http://
legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%2012.187-
2009?OpenDocument Acessado em fevereiro de 2013.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Política Nacional de Resíduos Sólidos (2010). Disponível
em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm
Acessado em fevereiro de 2013.
PORTILHO, Fátima. Consumo Verde, Consumo Sustentável e a Ambientalização dos
Consumidores. 2º Encontro da ANPPAS - Indaiatuba/SP, 26 a 29 de maio de 2004.
------------------PORTILHO, Fátima. Consumo, sustentabilidade e cidadania. 2ºedição.
São Paulo, Cortez Editora, 2005, 255pp.
RATTIS TEIXEIRA, Maria Paula. Empreendimentos em consumo sustentável: um
estudo da atuação pública e privada da sociedade civil organizada. São Carlos,
2011. Dissertação de Mestrado. Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade
Federal de São Carlos.
RITZER, George. Explorations in the sociology of consumption ”“ fast food, credit
cards and casinos. London: SAGE, 2001.
SECOM ”“ SECRETARIA DE COMUNICAÇÂO SOCIAL DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA.
Compra sustentável do governo cresce 194% em 2012. BOLETIM SECOM 1646,
de 29 de outubro de 2012.
SANNE, C..Willing consumers ”“ Or locked-in? Policies for a sustainabl consumption.
Ecological Economics, 42, 2002: 273”“287.
SOUZA SANTOS, Boaventura de. Pela mão de Alice ”“ o social e o político na pósmodernidade.
São Paulo: Cortez, 1999.
SPAARGAREN, Gert& VLIET, Bas J.M. van. Lifestyles, consumption and the
environment ”“ the ecological modernization of domestic consumption. Paper
presented at the 14th World Congress of Sociology. Montréal, August, 1998.
SPAARGAREN, G.; MOL, A. P. J. (2008). Greening global consumption ”“ Redefining
politics and authority. Global Environmental Change, 18, 2008: 350”“359.
THOGERSEN, J. (2005). How may consumer policy empower consumers for
sustainable lifestyles? Journal of Consumer Policy, 28, 2005: 143”“178.
WOLFF; F.; SCHÖNHERR, N..(2011).The impact evaluation of sustainable consumption
policy instruments. Journal of Consumer Policy, 2011: 34, 43-66.

Published

2013-07-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Sobre palavras e atos no consumo sustentável no Brasil:: os ‘aparentes paradoxos’ de uma pesquisa qualitativa. (2013). Sustainability in Debate, 4(1), 185-207. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v4n1.2013.9207

Similar Articles

1-10 of 189

You may also start an advanced similarity search for this article.