BARROCO: O ROUBO DA RUÍNA A RELAÇÃO ENTRE BARROCO E MODERNISMO NO BRASIL
Keywords:
.Abstract
This article discusses how the ideas and the institutional conduct of a group of modernist artists and intellectuals, during the twenties and thirties of this century, were responsible for the development of a knowledge on Brazil and for the creation of the National Department of Historic and Artistic Preservation (SPHAN). It is in this context that the modernist group rediscovers the Barroque, the founding locus of culture and the main reference for the discussion of a theory on the nation structured by its temporality. The group takes possession of the baroc ruins while ascribing a meaning to the past and inventing a future for the Brazilian nation.
References
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Ed. Brasiliense, São Paulo, 1984.
, "Experiência e pobreza” e "Sobre o conceito de História", in: Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. Ed. Brasiliense, São Paulo, 1985.
COSTA, Lúcio. "Prefácio" in: Rodrigo e seus tempos. Fundação Nacional Pró- Memória, Rio de Janeiro, 1986.
DELEUZE, Gilles. A dobra. Leibniz e o Barroco. Ed. Papirus, Campinas-SP, 1991.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Ed. Vozes, Petrópolis - Rio de Janeiro, 1972.
FUKUYAMA, Francis. O fim da história e o último homem. Rocco, Rio de Janeiro, 1992.
NEVES, Joel. Idéias filosóficas no barroco mineiro. Ed. Universidade de São Paulo, Belo Horizonte, São Paulo, 1986.
SIMMEL, Georg. Coleção grandes cientistas sociais. Org. Evaristo de Morais Filho. Ed. Ática, São Paulo, 1983.
WOLFFLTN, Heinrich. Renascença e barroco. Ed. Perspectiva, São Paulo-SP, 1989.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.