ELABORANDO PROPOSTAS DE INTERVENÇÃO NA REALIDADE NO ENSINO MÉDIO
RELATO DE UMA ATIVIDADE DIDÁTICA NO ENSINO MÉDIO SOBRE REFLEXÃO EM ESPELHOS PLANOS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7084Keywords:
Investigative activity;, Geometrical optics;, Physics teachingAbstract
The article presents a report of an activity on reflection in flat mirrors developed in the second year of high school. The school bathroom was poorly designed, so if the door was open, an outside observer could see images of the bathroom cabinets reflected in the bathroom mirror. From this actual condition, students developed intervention proposals to solve the problem based on the principles of geometric optics. Seven categories of proposals were compiled and five of them proved to be functional. Each type is presented and discussed by geometric and algebraic methods. The activity had a strong motivational impact among the students, because the nature of an investigative work and the elaboration of intervention alternatives led them to discuss and compare their proposals with those elaborated by other groups, which we believe have contributed to learning.
References
Cardozo, M. Trabalho Necessário 4 (4), 1 (2006). [On-line] Disponibilidade: http://www.uff.br/trabalhonecessario/images/TN04%20CARDOZO,%20M.J.P.B.pdf. Acesso: 23/02/2017.
Orrico, H. V Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial 5, 716 (2009). [On-line] Disponibilidade: http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/ pages/arquivos/anais/2009/087.pdf. Acesso: 23/02/2017.
Veiga-Neto, A. A ordem das disciplinas. Tese de Doutorado em Educação, 336p, UFRGS, 1996. [On-line] Disponibilidade: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/ 131158 Acesso: 23/02/2017.
Costa-Beber, L.; Maldaner, O. Anais do XVI ENEQ/X EDUQUI-ISSN 16, [s.p.] (2013). [On-line] Disponibilidade: https://portalseer.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/ article/view/7130. Acesso: 23/02/2017.
Ministério da Educação. Matriz de referência ENEM [On-line]. 2012. Disponibilidade: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/ matriz_referencia_enem.pdf . Acesso: 23/02/2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).