ELABORANDO PROPOSTAS DE INTERVENÇÃO NA REALIDADE NO ENSINO MÉDIO

RELATO DE UMA ATIVIDADE DIDÁTICA NO ENSINO MÉDIO SOBRE REFLEXÃO EM ESPELHOS PLANOS

Authors

  • Jair Lúcio Prados Ribeiro Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7084

Keywords:

Investigative activity;, Geometrical optics;, Physics teaching

Abstract

The article presents a report of an activity on reflection in flat mirrors developed in the second year of high school. The school bathroom was poorly designed, so if the door was open, an outside observer could see images of the bathroom cabinets reflected in the bathroom mirror. From this actual condition, students developed intervention proposals to solve the problem based on the principles of geometric optics. Seven categories of proposals were compiled and five of them proved to be functional. Each type is presented and discussed by geometric and algebraic methods. The activity had a strong motivational impact among the students, because the nature of an investigative work and  the elaboration of intervention alternatives led them to discuss and compare their proposals with those elaborated by other groups, which we believe have contributed to learning.

Author Biography

  • Jair Lúcio Prados Ribeiro, Universidade de Brasília

    Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências - Universidade de Brasília - UnB Campus Universitário Darcy Ribeiro
    Asa Norte, CEP 70919-970 Brasília / DF, Brasil

References

Cardozo, M. Trabalho Necessário 4 (4), 1 (2006). [On-line] Disponibilidade: http://www.uff.br/trabalhonecessario/images/TN04%20CARDOZO,%20M.J.P.B.pdf. Acesso: 23/02/2017.

Orrico, H. V Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial 5, 716 (2009). [On-line] Disponibilidade: http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/ pages/arquivos/anais/2009/087.pdf. Acesso: 23/02/2017.

Veiga-Neto, A. A ordem das disciplinas. Tese de Doutorado em Educação, 336p, UFRGS, 1996. [On-line] Disponibilidade: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/ 131158 Acesso: 23/02/2017.

Costa-Beber, L.; Maldaner, O. Anais do XVI ENEQ/X EDUQUI-ISSN 16, [s.p.] (2013). [On-line] Disponibilidade: https://portalseer.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/ article/view/7130. Acesso: 23/02/2017.

Ministério da Educação. Matriz de referência ENEM [On-line]. 2012. Disponibilidade: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2012/ matriz_referencia_enem.pdf . Acesso: 23/02/2017.

Published

2017-08-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ELABORANDO PROPOSTAS DE INTERVENÇÃO NA REALIDADE NO ENSINO MÉDIO: RELATO DE UMA ATIVIDADE DIDÁTICA NO ENSINO MÉDIO SOBRE REFLEXÃO EM ESPELHOS PLANOS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–11, 2017. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.7084. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/7084. Acesso em: 22 feb. 2025.