REFLECTIONS ON TEACHING THE CONCEPTS OF SPACE, TIME AND VELOCITY THROUGH THE SONG PARABOLICAMARÁ BY GILBERTO GIL

Authors

  • Artur Batista Vilar Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Kim Silva Ramos Instituto Oswaldo Cruz (IOC), Programa de Pós-graduação Stricto sensu em Ensino em Biociências e Saúde
  • Vera Lúcia Amorim da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Maria da Conceição de Almeida Barbosa-Lima Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i3.48690

Keywords:

Kinematics. ArtScience. Bakhtin. Gilberto Gil. Physics teaching.

Abstract

We present a proposal to introduce the concept of average speed under the bias of CienciArte through a pedagogical intervention, applied in an emergency remote teaching context resulting from the scenario of the covid-19 pandemic, in which we use the song Parabolicamará, by Gilberto Gil, with the aim of promoting a discussion about concepts and magnitudes such as time, space, velocity, trajectory and referential. Students were offered a reflection on the historical evolution of means of transport and communication, from the time of the great navigations, passing through the routes of the black diaspora and reaching the present day. We seek, in this way, to present a proposal that goes against the traditional teaching and learning methodologies of kinematics that, historically, are characterized by the excessive appreciation of mathematization, the memorization of equations and the resolution of many exercises, commonly decontextualized from the experience and the experience. students' daily lives.

References

ALVES, C. O navio negreiro. São Paulo: Panda Books, 2014.

ARAÚJO-JORGE, T. C. et al. CienciArte no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e cultura, v. 70, n. 2, p. 25-34, 2018.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015. p. 261-306.

BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 23 jan. 2023.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF, 10 mar. 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 23 jan. 2023.

GIL, G. Parabolicamará. In: GIL, G. Parabolicamará. Rio de Janeiro: Warner Records, 1991. CD.

MORS, P. M. Alguns comentários sobre a linguagem em livros de física básica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 2, p. 2101.1-2101.4, 2008.

NERI, M.; OSORIO, M. C. Evasão escolar e jornada remota na pandemia. Revista NECAT Revista do Núcleo de Estudos de Economia Catarinense, v. 10, n. 19, p. 28-55, 2021.

PORTO, W.; LOURENÇO, M. Gilberto Gil é eleito como novo imortal da Academia Brasileira de Letras. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 nov. 2021. Disponível em:https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/11/gilberto-gil-e-eleito-como-novo imortal-da-academia-

brasileira-de-letras.shtml?origin=folha. Acesso em: 24 nov. 2021.

RENNÓ, C. Gilberto Gil: todas as letras. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

ROOT-BERNSTEIN, B. et al. ArtScience: integrative collaboration to create a sustainable future. Leonardo, v. 44, n. 3, p. 192-192, 2011. <https://muse.jhu.edu/pub/6/article/431858/pdf#info_wrap>

SILVEIRA, F. L. Velocidade média x velocidade escalar média. Porto Alegre: Pergunte ao CREF, 2015. Disponível em: https://cref.if.ufrgs.br/?contact-pergunta=velocidade-media-x-velocidade-escalar-media. Acesso em: 19 jan. 2022.

SILVEIRA, J. R. A.; MALINA, R. F.; LANNES, D. Arteciência: um retrato acadêmico brasileiro. Ciência e Cultura, v. 70, n. 2, p. 46-55, 2018.

VELOSO, C. O navio negreiro. In: VELOSO, Caetano. Livro. Rio de Janeiro: Philips, 1997. CD.

VILAR, A. B.; RAMOS, K. S.; BARBOSA-LIMA, M. C. de A. Um oríkì do meu velho orixá: os diálogos entre ciência e arte na obra de Gilberto Gil. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, p. 1-18, 2022.

Published

2025-01-03

How to Cite

REFLECTIONS ON TEACHING THE CONCEPTS OF SPACE, TIME AND VELOCITY THROUGH THE SONG PARABOLICAMARÁ BY GILBERTO GIL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 106–118, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v8i3.48690. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/48690. Acesso em: 22 feb. 2025.