REFLECTIONS ON TEACHING THE CONCEPTS OF SPACE, TIME AND VELOCITY THROUGH THE SONG PARABOLICAMARÁ BY GILBERTO GIL
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i3.48690Keywords:
Kinematics. ArtScience. Bakhtin. Gilberto Gil. Physics teaching.Abstract
We present a proposal to introduce the concept of average speed under the bias of CienciArte through a pedagogical intervention, applied in an emergency remote teaching context resulting from the scenario of the covid-19 pandemic, in which we use the song Parabolicamará, by Gilberto Gil, with the aim of promoting a discussion about concepts and magnitudes such as time, space, velocity, trajectory and referential. Students were offered a reflection on the historical evolution of means of transport and communication, from the time of the great navigations, passing through the routes of the black diaspora and reaching the present day. We seek, in this way, to present a proposal that goes against the traditional teaching and learning methodologies of kinematics that, historically, are characterized by the excessive appreciation of mathematization, the memorization of equations and the resolution of many exercises, commonly decontextualized from the experience and the experience. students' daily lives.
References
ALVES, C. O navio negreiro. São Paulo: Panda Books, 2014.
ARAÚJO-JORGE, T. C. et al. CienciArte no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e cultura, v. 70, n. 2, p. 25-34, 2018.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015. p. 261-306.
BRASIL. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 23 jan. 2023.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Brasília, DF, 10 mar. 2008. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 23 jan. 2023.
GIL, G. Parabolicamará. In: GIL, G. Parabolicamará. Rio de Janeiro: Warner Records, 1991. CD.
MORS, P. M. Alguns comentários sobre a linguagem em livros de física básica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 2, p. 2101.1-2101.4, 2008.
NERI, M.; OSORIO, M. C. Evasão escolar e jornada remota na pandemia. Revista NECAT Revista do Núcleo de Estudos de Economia Catarinense, v. 10, n. 19, p. 28-55, 2021.
PORTO, W.; LOURENÇO, M. Gilberto Gil é eleito como novo imortal da Academia Brasileira de Letras. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 nov. 2021. Disponível em:https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/11/gilberto-gil-e-eleito-como-novo imortal-da-academia-
brasileira-de-letras.shtml?origin=folha. Acesso em: 24 nov. 2021.
RENNÓ, C. Gilberto Gil: todas as letras. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
ROOT-BERNSTEIN, B. et al. ArtScience: integrative collaboration to create a sustainable future. Leonardo, v. 44, n. 3, p. 192-192, 2011. <https://muse.jhu.edu/pub/6/article/431858/pdf#info_wrap>
SILVEIRA, F. L. Velocidade média x velocidade escalar média. Porto Alegre: Pergunte ao CREF, 2015. Disponível em: https://cref.if.ufrgs.br/?contact-pergunta=velocidade-media-x-velocidade-escalar-media. Acesso em: 19 jan. 2022.
SILVEIRA, J. R. A.; MALINA, R. F.; LANNES, D. Arteciência: um retrato acadêmico brasileiro. Ciência e Cultura, v. 70, n. 2, p. 46-55, 2018.
VELOSO, C. O navio negreiro. In: VELOSO, Caetano. Livro. Rio de Janeiro: Philips, 1997. CD.
VILAR, A. B.; RAMOS, K. S.; BARBOSA-LIMA, M. C. de A. Um oríkì do meu velho orixá: os diálogos entre ciência e arte na obra de Gilberto Gil. Ciência & Educação (Bauru), v. 28, p. 1-18, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).