USING ANALOG EXPERIMENTS AND SOFTWARE TO AID THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE PHOTOELECTRIC EFFECT

Authors

  • Carlos R. G. Cabral Instituto de Ciência Exatas (ICE), Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)
  • Fernanda Carla L. Ferreira Instituto de Ciência Exatas (ICE), Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)
  • Marcelo Souza da Silva Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE)
  • Orahcio F. de Sousa Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)
  • Andréa de L. F. Novais Instituto de Geociências e Engenharias (IGE)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46022

Keywords:

Didactic Kit. Photoelectric Effect. Modern Physics.

Abstract

The present work is an excerpt from the master's dissertation entitled: Didactic kit as a facilitating tool for the teaching-learning process of the photoelectric effect using the inverted classroom methodology presented in the National Professional Master's Degree in Physics Teaching (MNPEF) pole 19 of the Federal University of the South and Southeast of Pará (UNIFESSPA), as part of the necessary requirements to obtain the title of Master in Physics Teaching. The present research was applied in the ninth-grade classes of the Municipal School of Basic Education Ronilton Aridal da Silva Grilo in the Municipality of Canaã dos Carajás-PA. In this context, this work starts from the use of new technologies in the classroom, specifically robotic sensors to apply concepts related to the photoelectric effect as a tool to facilitate the teaching-learning process. Three analog experiments

References

AGUIAR, Deymes Silva de. Robótica educacional com arduino como ferramenta didática para o Ensino de Física. 2018, 173f. Dissertação de Mestrado – IFCE, Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF), Campus Sobral.

AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Educational psychology: a cognitive view. 2nd. ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1978.

BRASIL, Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias (PCN+). Brasília: MEC, 2006.

BRASIL, Ministério da Educação; MOLL, Jaqueline (org.). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

CARMO, Érica da Silva Valentim do. O efeito fotoelétrico como proposta de inserção da física moderna no ensino médio. 2012. 41 p. Monografia de conclusão de curso (Licenciatura em Física)

- Faculdade de Educação e Meio Ambiente, FAEMA, Ariquemes.

CAMPOS, Dinah Martins de Souza. Psicologia da aprendizagem. 29 ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

CABRAL, Carlos R. Gomes. Kit didático como ferramenta facilitadora para o processo ensino aprendizagem do efeito fotoelétrico usando a metodologia de sala de aula invertida, apresentada no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF). 2022. C117k. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física) – Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, UNIFESSPA, Marabá.

LIMA, V. R.; SOUSA, E. F. P.; SITKO, C. M. Metodologias ativas de ensino e aprendizagem: sala de aula invertida, instrução por colegas e júri simulado no ensino de matemática. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 5, p. e2810514507-e2810514507, 2021.

MORÁN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S. (org.) et. al. Novas Tecnologias Digitais: reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-35.

MOREIRA; M. A. Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review, Porto Alegre: UFRGS, v.1, n.2, p. 43-63, 2011.

OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa “Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio”. Investigações em Ensino de Ciências, v. 5, n. 1, p. 23-48, 2000.

SILVA, Caio Fernando Rocha. Simuphoton: um simulador computacional para o ensino do efeito fotoelétrico. 2019. 122p. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física) – Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Marabá.

Published

2022-12-07

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching

How to Cite

USING ANALOG EXPERIMENTS AND SOFTWARE TO AID THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE PHOTOELECTRIC EFFECT. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 590–599, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.46022. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/46022. Acesso em: 22 feb. 2025.