SYSTEMS STUDY WITH BLOCKS: A PHYSICS LABORATORY INVESTIGATION THROUGH NEWTONt’S LAWS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i3.45573Keywords:
Experimental practice. Inclined plane. Newton’s Laws.Abstract
This article approaches a study associated with an experimental practice that was developed in the Physics Laboratory 1 with students from 2nd period class in Physics Degree Course at IFAM-CMC. The activity was part from the associated planning with the Curriculum Component “Experimental Physics I” given in the 2nd semester, 2018. This study aimed to demonstrate the potential of contributions from experimental practice to improve teaching quality and, consequently significant learning by students. In the opportunity, it was proposed to students three cases study about block systems, using the Inclined Plane device, based on interpretation and determination from Newton's Laws parameters. The research has as methodology the experimental exploration on investigation character and had considered the analyzed cases, it is worthy mentioned that students were divided into three teams, which each one had developed their experiment, starting with the assembly step and following the experimental procedures previously defined, thus collecting data and raising specific parameters according to the block system explored based on the theory developed in the classroom environment. Considering the results achieved and discussed, we understand that it is very important to develop activities with this specificity and in a systematized way, given that it corroborates to an enhancing idea for physical concepts learning explored in dynamics field, with Newton's Laws application in block systems by the inclined plane device, providing, the motivation, the interest, the interaction and a significant student's learning.
References
LEIRIA et al. O papel das atividades experimentais no processo ensino-aprendizagem de física. XII Congresso Nacional de Educação. Curitiba, out. 2015.
MARSULO, M. A. G.; SILVA, R. M. G. Os métodos científicos como possibilidade de construção de conhecimento no ensino de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 4, n. 3, p. 1-12, 2005.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: um conceito subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 1, n. 3, p. 25-46, dez. 2011.
NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica, 1: mecânica. 5. ed. São Paulo: Blucher, 2013.
SOUZA, A. J. A importância da Física Experimental no processo de ensino e aprendizado. 2010. 39 f. Monografia (Graduação em Física) Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2010.
TAVARES, R. Animações interativas e mapas conceituais: uma proposta para facilitar a aprendizagem significativa em ciências. Ciências & Cognição, v. 13, n. 2, p. 99-108, jul. 2008.
VILLANI, C. E. P.; NASCIMENTO, S. S. A argumentação em ensino de ciências: uma atividade experimental no laboratório didático de física do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 8, n. 3, p. 187-209, dez. 2003.
VIZZOTTO et al. Breve reflexão sobre a importância do método científico. Instituto Metodista de Ensino Superior. São Paulo, n. 20, p. 113-125.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).