Chaos in electric circuits: an initial approach

Authors

  • Lucas Linhares Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas
  • José Gláucio Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Marcel Bruno Universidade Federal do Amazonas, Departamento de Física
  • Minos Martins Universidade Federal do Amazonas, Departamento de Física

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i1.40597

Keywords:

Chaotic systems. Electric circuits. Physics teaching.

Abstract

In this work, we will present a study on the approach of the chaotic system involved in non-linear electrical circuits in didactic activities in Physics Education, through applet-type online simulators. We designed a non-linear system with electrical circuits. We included elements such as capacitors and resistors, in order to contextualize the concept of chaos, incorporating content that, a priori, is not included in the curriculum of High School. The simulator, called Falstad, will serve as a resource, as a strategy proposal, to introduce concepts of electrical circuits involving a chaotic system and trying to make learning more effective and active through graphics and mathematical modeling from this virtual simulator. The proposed activities will be based on Jerome Bruner's constructivist theory, which is based on the following aspects: teaching by discovery and the proposal of a spiral-shaped curriculum in which the content is proposed in a superficial and in-depth way, according to the student's learning. A questionnaire was used as data collection instruments, as a diagnosis about the subject, a pre-test to measure knowledge about the subjects involved, a list of activities based on the class design and a post-test as evaluation.

References

BIGGS, J.; COLLIS, K., Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy. New York: Academic Press, 1982.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 175 p., 1998.

BRASIL, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, Códigos e Suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2002. 84p.

DE MELO, Marcia Cristina Henares; DE CARVALHO CRUZ, Gilmar. Roda de conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no ensino médio. Imagens da Educação, v. 4, n. 2, p. 31-39, 2014.

FIOLHAIS, Carlos. Problema dos três corpos e caos. Gazeta da Matemática. n. 163, p. 35, 2011.

FOLLONI, André. Introdução à Teoria da Complexidade. 1a Ed., Curitiba: Juruá, 2016.

GIL, A. C., Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas 1995.

GLEICK, James. Chaos: making a new science. 5a ed., New York: Penguin Books, 2008.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa: Tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas, p. 20-29, 1995.

LORENZ, Edward Norton. The Essence of Chaos. 1a Ed., Washington: University of Washington Press, 1995.

MARQUES, Ramiro. A Pedagogia de Jerome Bruner. Disponível em: http://www.eses.pt/usr/ramiro/docs/etica-pedagogia/A20Pedagogia20de20JeromeBrune.pdf; Acesso em 20/08/2017, v. 20, 2002.

MATSUMOTO, T (1984) IEEE Transactions on Circuits and Systems. IEEE. CAS-31 (12): 10551058. MAY, R. M., (1976) Nature 261, 459.

MONTEIRO, Luiz Henrique Alves. Sistemas Dinâmicos. 2a ed., São Paulo: Livraria da Física, 2002.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 2a ed., São Paulo: Cortez, 2000.

MORIN, Edgar; LISBOA, Eliane. Introdução ao Pensamento Complexo. 5a ed., Porto Alegre: Sulina, 2005.

PRIGOGINE, Ilya. As Leis do Caos. 1a ed., São Paulo: Unesp, 2002.

REBELLO, A.P., RAMOS, M.G. Estudo de circuitos elétricos básicos por meio de uma unidade de aprendizagem: percepções de alunos do ensino médio. VII ENPEC. Florianópolis. nov. 2000. Ressonância e Caos num Circuito RLC em Serie. Disponível em: . Acesso em 22/01/2019.

VALERIO, Luis Renato. Dinâmica Não-Linear e Caos: O Circuito de Chua. Trabalho de Conclusão de Curso em Física. Universidade Federal de Alfenas. Minas Gerais, 2014.

YAMAMOTO, Issao; BARBETA, Vagner Bernal. Simulações de experiências como ferramenta de demonstração virtual em aulas de teoria de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 23, n. 2, p. 215-225, 2001.

Published

2022-04-16

How to Cite

Chaos in electric circuits: an initial approach. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 46–68, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v6i1.40597. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/40597. Acesso em: 19 dec. 2025.