Analysis of the mathematical assessment regarding the topic "fall of bodies" in the main literature used in the Physics graduation courses in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v3i3.27495Keywords:
Initial teacher education. Didactic transposition. Fall of the bodies.Abstract
There is a concern in Brazil and world about the quality of teacher training. The training teacher process which should specify content and pedagogical techniques needed to teach with mastery, thus contributing to economic and social development. Among the many concerns of experts are the books used in the teaching coursers. Usually, the books do many simplifications or traditionalist didactics, what impairs learning. In this context, the present research focuses on to investigate how elementary books used in the Physics Degree courses introduce the content about "Fall of bodies". Ten books used in the mains Federal Institutions were analyzed. Data show that despite 100% of the books discuss the theme, only 80% use mathematics as support; this number decreases to 30% for more detailed descriptions of resistive forces. There is also a worrying as for mathematical simplification; only 20% of the books analyzed solved the differential equation for the terminal velocity of the falling object for low velocities. Another important result is that none of the analyzed books solved the equation necessary to find the terminal velocity of the object at high speeds. In didactic aspects, it was observed that most of the books treat the theme in a traditional way, not taking into consideration other important Educational Theories. These results point out that teachers working in Physics Teacher Training Courses and also in other areas should be critical of books using.
References
ALMEIDA, M. J. B. M. Formação inicial e contínua de professores de Física: o conhecimento pedagógico dos conteúdos e os processos de sala de aula. Revista do Professor de Física. Brasília, v. 2, n. 3, p. 109-121, 2018.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BORGES, O. Formação inicial de professores de Física: Formar mais! Formar melhor! Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, n.2, p. 135-142, 2006.
COSTA, S.; MOREIRA, M. A. A resolução de problemas como um tipo especial de aprendizagem significativa. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 18, n. 3, p. 263-277, 2001.
FEYNMAN, Richard P. Só pode ser brincadeira, Sr. Feynman!: as excêntricas aventuras de um físico. 1.ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2019.
GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, n. 100, p. 35-46, 2014.
LAJOLO, M. P. Livro didático: um (quase) manual didático. Em aberto. Brasília, p. 3-7. 1996.
MELO, M. G. A.; NEVES, M. C. D.; DA SILVA, S. C. R. Um olhar sobre os resultados brasileiros no PISA 2015: possibilidades de se refletir sobre problemas do ensino de ciências e à formação inicial do professor de ciências. Debates em Educação Científica e Tecnológica, v. 8, n. 1, p. 55-84, 2018.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: Um Conceito Subjacente. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v.1, n.3, p. 25-46, 2011.
MOREIRA, M. A. Ensino de Física no século XXI: desafios e equívocos. Revista do Professor de Física. Brasília, v. 2, n. 3, p. 80-94, 2018.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
OLIVEIRA, S. Uma releitura sobre a abordagem da Lei de Coulomb e da Lei de Gauss no Ensino de Física para os cursos de Engenharia. Revista Conexão Ciência, Formiga, v. 11, n. 2, p. 110-118, 2016.
OLIVEIRA, e. A.; IGLIORI, S. B. C. Ensino e aprendizagem de equações diferenciais: um levantamento preliminar da produção científica. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 4, n. 2, p. 1-24, 2013.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).