Teaching and learning electrostatics using the three pedagogical moments of Delizoicov and Angotti

Authors

  • Pâmella Gonçalves Barreto Universidade Federal do Tocantins
  • João Pedro Almeida Sales Universidade Federal do Tocantins
  • Lídia Cruz de Araújo Universidade Federal do Tocantins
  • Phablo Henrique Duarte Maia Universidade Federal do Tocantins
  • Matheus Pereira Lobo Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i2.26932

Keywords:

Learning, Electrostatics, Teaching Methodology.

Abstract

Considering the perspective of how to work the concepts of electrostatics in the classroom in order to build the knowledge and evaluate the degree of learning of the students, the objective is to analyze two classes where we applied an electrostatic topic, taking into account the structure of the three pedagogical moments of Delizoicov and Angotti. In order to do so, the class is structured in initial problem solving, organization and application of knowledge, along with the use of a quiz as an evaluation of learning. In this way, it can be observed that the methodology proved to be effective when we analyzed the logbook data and the quiz application.

References

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

GONÇALVES, A. L.; LARCHERT, J. M. Avaliação da aprendizagem: Pedagogia, vol. 6 - EAD / Elaboração de conteúdo. Ilhéus, BA: EDITUS, 2011.

RAMALHO, J. F. Os Fundamentos da Física. V. 3. Eletricidade, introdução à física moderna e análise dimensional. 10. Ed. São Paulo: Moderna, 2009.

SILVA, D. S. G.; MATOS, P. M. S.; ALMEIDA, D. M. Métodos avaliativos no processo de ensino e aprendizagem: uma revisão. Cadernos de Educação. Pelotas, n. 37, jan-abril, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4651> Acesso em: 26 ago., 2019.

Published

2020-08-26

How to Cite

Teaching and learning electrostatics using the three pedagogical moments of Delizoicov and Angotti. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 55–65, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i2.26932. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/rpf/article/view/26932. Acesso em: 23 feb. 2025.