Teaching and learning electrostatics using the three pedagogical moments of Delizoicov and Angotti
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v4i2.26932Keywords:
Learning, Electrostatics, Teaching Methodology.Abstract
Considering the perspective of how to work the concepts of electrostatics in the classroom in order to build the knowledge and evaluate the degree of learning of the students, the objective is to analyze two classes where we applied an electrostatic topic, taking into account the structure of the three pedagogical moments of Delizoicov and Angotti. In order to do so, the class is structured in initial problem solving, organization and application of knowledge, along with the use of a quiz as an evaluation of learning. In this way, it can be observed that the methodology proved to be effective when we analyzed the logbook data and the quiz application.
References
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1992.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.
GONÇALVES, A. L.; LARCHERT, J. M. Avaliação da aprendizagem: Pedagogia, vol. 6 - EAD / Elaboração de conteúdo. Ilhéus, BA: EDITUS, 2011.
RAMALHO, J. F. Os Fundamentos da Física. V. 3. Eletricidade, introdução à física moderna e análise dimensional. 10. Ed. São Paulo: Moderna, 2009.
SILVA, D. S. G.; MATOS, P. M. S.; ALMEIDA, D. M. Métodos avaliativos no processo de ensino e aprendizagem: uma revisão. Cadernos de Educação. Pelotas, n. 37, jan-abril, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4651> Acesso em: 26 ago., 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).