A INTERATIVIDADE E O PAPEL DA PEER INSTRUCTION NO ENSINO E APRENDIZAGEM DA FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v2i3.19960Keywords:
Peer instruction. Interactive learning. Mental models. Conceptual maps. Digital educational resources.Abstract
Peer Instruction ”“ or Instruction by Colleagues (IbC) ”“ is considered one of the great pedagogical innovations of the late twentieth century. It is a didactic approach in which the teacher creates conditions, in the course of teaching practice, so that students have an active participation in the construction of knowledge. The origin of this practice is based on the discussion of ideas process and goes back to the Socratic period (V a.C.), in a context of recognition of the importance of verbalization and questions about the values of society, in the construction of Science and in the interpretation of the Natural World. IbC as a didactic approach reflects a concern of teachers and educational agents to know the mental models of the students and to promote their approach to the currently accepted physical models. The application of IbC in the classroom follows a structured sequence with some degree of flexibility. Its implementation is facilitated by several procedural and logistical factors, common to many other approaches that are in tune with an interactive teaching. This is the focus of this paper.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).