CRIAÇÃO DE UMA NOVA DISCIPLINA NO CURSO DE DIREITO:
A AUDITORIA JURÍDICA
Keywords:
Graduate in law. Juridical Audit. Course Plan. Education Plan. Lesson Plan.Abstract
The growth of computer systems, the continued development of the media and continuing verification of business results require mechanisms to achieve the optimization and verification of the actual results, making the juridical audit a strategic piece for efficient identification of critical points in the legal structure of one institution.
The juridical audit is one of the most efficient activity in business, because ensures that after thoroughly inspected, the company improves its legal structure, correcting errors and avoiding future problems, such as damage, loss of credibility and bankruptcy. Besides, it can use such benefit before its competitors, when consolidating itself for its transparency front to the market and still come to apply on certifying quality companies.
In this bias, the proposal of inserting the discipline of juridical audit in the formation of the modern lawyer assumes the role of providing one more ability to the students who are about to get a diploma on law: to perform an intelligent legal advisement through a preventive advocacy which would provide preventive and advocacy pro-active services in the business view of the legal issues.
One of the main objectives of the course will give to the student technical capacity to produce a planning law that will make the company more effective, within the law, for the competitive market, giving all a social vision of the institution, the employees, the various departments of hierarchy, still providing an interdisciplinary character, providing not only legal expertise but also administrative, both bases for basic structure as a competent professional.
The course will be ruled by three traditional teaching tools, but innovative and reformulated: Course Plan, incorporating the requirements and criteria, Education Plan, with the objectives, content and methodology and Lesson Plan, with the planning of the teacher.
References
ALESSANDRINI, Cristina Dias. O Desenvolvimento de Competências e a Participação Pessoal na Construção de um Novo Modelo Educacional. In: PERRENOUD, Phillipe. As Competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Phillipe Perrenoud, Monica Gaher Thurler, Lino de Macedo, Nilson José Machado e Cristina Dias Allessandrini, Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2002. 157-176 p.
BARQUETTE, Lucas Alexandre. O uso estratégico da auditoria jurídica para o sucesso do negócio. In: XVII Congresso Nacional do CONPEDI, 2008, realizado em Brasília - DF. O uso estratégico da auditoria jurídica para o sucesso do negócio. Brasília: Anais do CONPEDI, 2008, p. 6843-6866. Disponível em: http://www.conpedi.org/manaus/arquivos/anais/brasilia/16_373.pdf. Acesso em 17 de agosto de 2009.
BITTAR, Eduardo C. B. Direito e ensino jurídico: legislação educacional. São Paulo: Atlas, 2001. 235 p.
GONÇALVES, Nilton Oliveira. Manual de Auditoria Trabalhista: Teoria e Prática na Auditoria Trabalhista. São Paulo: LTr, 2006, 143 p.
GUSTIN, Miracy B. Souza. Um sistema de avaliação continua e o desenvolvimento de competência em cursos de direito. Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 45, 2004, p. 283-296.
GUSTIN, Miracy Barbosa Souza. (Re)Pensando a inserção da Universidade na Sociedade Brasileira Atual. In: SOUZA JÚNIOR, José Geraldo de. et al. Educando para os Direitos Humanos-Pautas Pedagógicas para a Cidadania na Universidade. 1 ed. Porto Alegre-RS: Síntese, 2004, v. 01, p. 55-69.
GUSTIN, Miracy B. Souza. Interdisciplinaridade na pesquisa e no ensino do Direito: Conceitos Fundamentos e Inovações. Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 96, 2007. p.115-143.
GUILHERME, Luiz Fernando do Vale de Almeida. Responsabilidade civil do advogado e da sociedade de advogados nas auditorias jurídicas. São Paulo: Quartier Latin, 2005. 223 p.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Ed.Ática, 1996. 262 p.
PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2001. 157 p.
PERRENOUD, Philippe. Construir competências é virar as costas aos saberes? Universidade de Genebra, 1999. Este artigo foi publicado originalmente em Résonances, Mensuel de 1'école valaisanne, n. 3 Dossier Savoirs et compétences, novembre 1998, p. 3-7. Texto traduzido disponível no endereço eletrônico: http://biucsproject.org/general/reforma_competencia.htm, Acesso em: 23/01/2009.
PERRENOUD, Phillipe. Dez competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000. 192 p.
PERRENOUD, Phillipe. As Competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2002. 176 p.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Da idéia de universidade à universidade de idéias. In: PINTO, Cristiano Paixão Araújo (org). Redefinindo a relação entre o professor e a universidade: emprego público nas Instituições federais de ensino?. Brasília: UNB, Faculdade de Direito/CESPE, 2002. p. 87 - 133.