THE PLACE OF PHILOSOPHY TODAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v10i21.40922

Keywords:

Critique. Education, Heidegger. Philosophy. Rancière.

Abstract

In this article I aim at identifying the role of philosophy in the contemporary world. In the first section, I clarify the meanings of philosophy. Making a short digression on the evolution of philosophy since the Greeks until today. From a practical and existential attitude to a logic of compartimentalization of knowledge I ask the question: How can one teach and learn philosophy?  In the second section I look into its purpose by reflecting upon the role of the philosopher and philosophy professor having as starting point a dialogue with Rancière’s Ignorant Master. Finally, I try to identify the role of philosophy today. In order to do so, I revisit the relationship between philosophy and truth. Starting with a dialogue with Heidegger, Aristotle, Kant and Heath I show how philosophy remains of crucial importance for contemporary days, however, I argue that philosophy’s importance and role today depends on the recovery of its commitment with Truth, wisdom and (non-dogmatic) critique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marta Nunes da Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Possui doutorado em Ciência Política - New School for Social Research (2006) com uma tese intitulada 'Redefining Individuality - Reflections on Kant, Adorno and Foucault'. A sua tese foi publicada em 2011 pela Húmus Editora (Portugal). As suas áreas de especialização são Ética, História da Filosofia Política, Teorias da democracia e estudos feministas. É professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, onde ministra aulas de graduação do curso de Filosofia da Faculdade de Ciências Humanas, e aulas de pós-graduação no âmbito do Mestrado Profissional em Filosofia. É Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação de Filosofia da Unioeste. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências na UFMS. É líder do grupo de pesquisa "Grupo de Estudos Democráticos" (CNPQ). É presidente da Comissão de Ética. Atualmente desenvolve um projeto de pesquisa intitulado ?Direito à rebelião? Reflexões críticas a partir do legado da história da filosofia política?, tendo organizado a publicação do I volume com o mesmo título (LiberArs, 2021), com apoio do Cnpq. Publicou recentemente o livro intitulado Despotismos Democráticos (LiberArs, 2021)

References

ARISTÓTELES, Ética a Nicômaco. Tradução de Leonel Vallandro e Gerd Bornheim. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

HEATH, J. O problema dos estudos ‘críticos’. Crítica. Disponível em: <https://criticanarede.com/estudoscriticos.html>. Acesso em 23 de jan de 2019.

HEIDEGGER, M. Conferências e artículos. Tradución de Eustaquio Barjau. Barcelona: Odós, 1994.

HEIDEGGER, M. The Fundamental Concepts of Metaphysics – World, Finitude, Solitude. Translated of William McNeill and Nicholas Walker. Indiana: Indiana University Press, 1995.

KANT, I. Resposta à pergunta: o que é o Esclarecimento?. Tradução de Artur Morão. 1990. Disponível em: . Acesso em: 23 de jan. 2019.

Ramos, Cesar AugustoAprender a filosofar ou aprender a filosofia: Kant ou Hegel?. Trans/Form/Ação [online]. 2007, v. 30, n. 2, pp. 197-217. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-31732007000200013>. Acesso em 23 jan. 2019.

RANCIÈRE, J. O Mestre Ignorante – Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autentica, 2012.

SENEDA, M. C. Conceitos de Filosofia na Escola e no Mundo e a formação do filósofo segundo I. Kant. Kriterion, Belo Horizonte, nº 119, jun./2009, pp. 233-249. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0100-512X2009000100012>. Acesso em 23 jan. 2019.

Published

2022-01-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE PLACE OF PHILOSOPHY TODAY. (2022). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 10(21), 13-27. https://doi.org/10.26512/pl.v10i21.40922