AN ARTICULATION BETWEEN INVESTIGATIVE ACTIVITIES AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN PHYSICS TEACHING THROUGH PHOTOGRAPHY
Keywords:
Ensino por investigação. Pedagogia Histórico-Crítica. Fotografia.Abstract
This paper reports on the application of a physics teaching plan developed throughout this training course. This plan presents photography as the theme and object of study for physics teaching and, to guide it, we sought to establish a methodological articulation between investigative activities as a teaching tool and Historical-Critical Pedagogy (HCP). We sought to answer the following question: How can investigative activities be articulated with the HCP to promote an educational practice in science aimed at transforming students' social practices? To this end, we employed a qualitative descriptive methodology, using participant observation, field diaries and questionnaires for data collection. The analysis of the educational practice was based on class reports and dialogues between teachers and students and among students. The results indicate that the aforementioned teaching methodological articulation for the study of physics content linked to social practices related to photography contributed to the appropriation of scientific knowledge, to the development of a vision of science that considers it as a socio-historical construct and in relation to economic and political aspects, to guide the process of developing skills related to scientific literacy and for students to approach a cathartic apprehension of reality.
References
ANDRADE, Guilherme Trópia Barreto de. Percursos históricos de ensinar ciências através de atividades investigativas. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, p. 121-138, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172013130109 . Acesso em: 01 mar. 2025
BUNGE, M. Ciência e Desenvolvimento. Belo Horizonte; São Paulo: Editora Itatiaia; Editora da Universidade de São Paulo, 1980.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Vozes, 2006.
DALL'OLIO, Rafael Luis dos Santos. O desenvolvimento da fotografia como um instrumento científico no século XIX. Khronos, São Paulo, Brasil, n. 18, p. 1–28, 2025. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/khronos/article/view/230897. Acesso em: 10 mar. 2025.
EDER, Josef Maria. History of Photography. Trans. Edward Epstean. New York: Dover, 1945
FRIZOT, Michel. Os continentes primitivos da fotografia. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, n. 27, p. 37-43, 1998. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/RevPat27.pdf Acesso em: 10 nov. 2024.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 3ª Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2020.
GREF, Grupo de Reelaboração do Ensino de Física. Física 2: Física Térmica/ Óptica. 5. ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2015.
KOSSOY, Boris. Fotografia e História. 3ª ed. São Paulo: Ateliê Editorial. 2001
KOSSOY, Boris. Realidade e Ficção na Trama Fotográfica. 3ª ed. São Paulo: Ateliê Editorial. 2002
MARTINS, Roberto de Andrade. Ensaios sobre História e Filosofia das
Ciências I. Extrema: Quamcumque Editum, 2021.
MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira; BATISTA, Michel Corci. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 2. ed. Maringá: Gráfica e Editora Massini, 2023. E-book
MASSI, Luciana; SOUZA, Bruno Novais de; SGARBOSA, Evilin Caroline; COLTURATO, Adriel Rodrigo. Incorporação da Pedagogia Histórico-Crítica na Educação em Ciências: Uma Análise Crítica Dialética de uma Revisão Bibliográfica Sistemática. Investigações em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 212–255, 2019. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1378. Acesso em: 10 de dez. 2024
SANTOS, César Sátiro. Ensino de Ciências: Abordagem Histórico-Crítica. 2ª Ed. Campinas: Armazém do Ipê (Autores Associados), 2012
SANTOS, Paulo Gabriel Franco; MALLMANN, Gabriel; SOUZA, Rodrigo Diego. Notas para um debate materialista histórico e dialético das questões sociocientíficas: da controvérsia à contradição. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., v. 17, p. 1-27, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e97207 Acesso em: 01 de mar. de 2025
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SASSERON, Lucia Helena; MACHADO, Vitor Fabrício. Alfabetização científica na prática: Inovando a forma de ensinar física. 1ª Ed. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999
SILVA, Milene Dutra da. Ciência e arte na sala de aula: mediações possíveis entre arte urbana, Joseph Wright e o ensino de óptica geométrica. 2015. 154 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica Educacional e Tecnológica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2004. E-book
SOUZA, Carlos Eduardo Rossati de ; NEVES, J. R. ; MURAMATSU, M . Fotografando com a câmara escura de orifício: a óptica e o processo fotográfico na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 6, p. 19-22, 2007. Disponível em: www1.fisica.org.br/fne/phocadownload/Vol08-Num2/v08n02a051.pdf . Acesso em: 07 abr. 2025.
STRIEDER, Roseline Beatriz; WATANABE, Graciella. Atividades Investigativas na Educação Científica: Dimensões e Perspectivas em Diálogos com o ENCI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 819–849, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4737 . Acesso em: 5 mar. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Physicae Organum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

