THE DEVELOPMENT OF CRITICAL AND SCIENTIFIC THINKING OF STUDENTS WITH HIGH SKILLS/ GIFTEDNESS THROUGH INVESTIGATIVE LEARNING IN THE RIACHO FUNDO I ECOLOGICAL PARK

Authors

  • Lilian Tatiane Souza Dias Universidade de Brasília
  • pt pt Universidade de Brasília

Keywords:

Keywords: 1. High Skills/Giftedness. 2. Scientific Research. 3. Environmental Education.

Abstract

Scientific research in natural environments is an effective strategy to develop the critical and creative thinking of students with High Abilities/Giftedness (AH/SD). The Riacho Fundo I Ecological Park, in the Federal District, offers an ideal space for research activities, promoting direct contact with biodiversity and environmental issues. This research highlights the importance of active methodologies that encourage students' protagonism and intellectual autonomy, allowing the construction of interdisciplinary knowledge in a significant way. The proposal seeks to answer: how does investigative learning in the park contribute to critical and scientific thinking of students with AH/SD? In addition, it is intended to understand how this experience influences their environmental perception and relationship with ecological preservation. The relevance of the study is in the need for specialized pedagogical practices that broaden the potential of these students, associating science and environment. The objectives include analyzing the impact of investigative learning on the development of scientific and critical thinking, identifying environmental issues of interest, understand how the natural environment contributes to the construction of knowledge and propose effective strategies for teaching Sciences. The research adopts a qualitative approach, with participant observation, field diary and analysis of the productions of students from the Resource Room for AH/SD. The methodology involves the recording and interpretative analysis of the activities carried out in the park. It is hoped that the results will contribute to the improvement of inclusive pedagogical practices, valuing critical thinking, creativity and environmental awareness, promoting the integral formation of students.

Author Biography

  • Lilian Tatiane Souza Dias, Universidade de Brasília

References

ALENCAR, E. M. L. S. DE; FLEITH, D. DE S. Criatividade: Múltiplas perspectivas. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003a.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6023:2018 – Informação e documentação: Referências – Elaboração. Rio de Janeiro: ABNT, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília (2018). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 23 de outubro de 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDBEN 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Presidência da República. Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996.

BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 12 ago. 1971.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 1961.

DISTRITO FEDERAL. Decreto nº 36.461, de 9 de abril de 2015. Regulamenta a Lei nº 5.372, de 11 de agosto de 2014, que dispõe sobre o atendimento educacional especializado para estudantes com altas habilidades/superdotação no Distrito Federal. Diário Oficial do Distrito Federal: Brasília, DF, 10 abr. 2015.

DISTRITO FEDERAL. Lei nº 5.372, de 11 de agosto de 2014. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado para estudantes com altas habilidades/superdotação no âmbito do Distrito Federal. Diário Oficial do Distrito Federal: Brasília, DF, 12 ago. 2014.

DISTRITO FEDERAL. Lei nº 5.606, de 22 de julho de 2016. Institui o Dia Distrital da Pessoa com Altas Habilidades/Superdotação, a ser comemorado anualmente no dia 11 de novembro. Diário Oficial do Distrito Federal: Brasília, DF, 25 jul. 2016.

DISTRITO FEDERAL. Lei nº 6.919 de 28 de Julho de 2021. Institui o Dia do Profissional das Altas Habilidades/Superdotação no dia 20 de agosto. Diário Oficial do Distrito Federal: Brasília, DF, 19 ago. 2021.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Currículo em Movimento do Distrito Federal - Ensino Fundamental Anos Iniciais – Anos Finais . Brasília: SEEDF, 2018.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Currículo em Movimento da Educação Básica Especial. Brasília: SEEDF, 2018.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Estratégia de Matrícula. Brasília: SEEDF, 2024.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Orientação Pedagógica – Educação Especial. Brasília: SEEDF, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Revista e atualizada. 28. ed. Petrópolis: Vozes, p. 9-29, 2009.

MOREIRA, Subsídios Teóricos para o Professor Pesquisador em Ensino de Ciências

Comportamentalismo, Construtivismo e Humanismo. Porto Alegre, Brasil, 2016.

PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro; STOLTZ, Tania. Criatividade na pedagogia sociointeracionista e na Pedagogia Waldorf: implicações para o trabalho com superdotados. Educar em Revista, [S. l.], v. 37, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/81545. Acesso em: 8 mar. 2025.

RENZULLI. J.S. Reexaminando o papel da educação para superdotados e o desenvolvimento de talentos para o século XXI: uma abordagem teórica em quatro partes. In: VIRGOLIM, A. (org.). Altas habilidades/superdotação, processos criativos, afetivos e desenvolvimento das potencialidades. Curitiba, PR: Juruá, 2018, p. 19-42.

RENZULLI, J. S. O Que é Esta Coisa Chamada Superdotação, e Como a Desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. In:, ano XXVII, n. 1 (52), Porto Alegre - RS, 2004, p. 75 - 13.

SANTOS, S. A. M. dos; FAGIONATO-RUFFINO, S. Diagnóstico Ambiental. In: SCHIEL, Dietrich; ORLANDI. Angelina Sofia. (organizadores). Ensino de Ciências por Investigação Universidade de São Paulo e do Centro de Divulgação Científica e Cultural em São Carlos, SP.

Published

2025-10-13

Issue

Section

Ciência é 10!

How to Cite

THE DEVELOPMENT OF CRITICAL AND SCIENTIFIC THINKING OF STUDENTS WITH HIGH SKILLS/ GIFTEDNESS THROUGH INVESTIGATIVE LEARNING IN THE RIACHO FUNDO I ECOLOGICAL PARK. (2025). Physicae Organum, 10(2). https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/physicae/article/view/58619