Place, subject and polysemy of heritage in Goiás, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/patryter.v5i10.43055Keywords:
cultural heritage. memory. Pilar de Goiás. Crixás. Pirenópolis.Abstract
The recent heritage concept expansion allows new approaches and challenges to interpreting the different social groups cultural references. This article suggests a dialogue between memory and heritage in Pilar, Crixás, and Pirenópolis (Goiás - Brazil), through understanding of their histories, reminiscences, absences in modified places, disputes around memory and different meanings. The methodology is based on a bibliographic review, a documentary research, participant observation in fieldwork and interviews (semi-structured, narratives and photo interviews) with residents of the three municipalities, during 2013 and 2021. Despite, the different spatial clipping, and the multiple motivations that are consolidated around the theme of heritage in the cases studied, all of them point to the centrality of the people and their values, demonstrating their polysemic, pluri-significant character and loaded with “will of memory”.
Downloads
References
Asmar, J. (1988). Crixás, do berço de ouro à luta pela vida. Goiânia.
Barreiras, I. (2003). A cidade no fluxo do tempo: invenção do passado e patrimônio. Sociologias, 5(9), 314-339. https://doi.org/10.1590/S1517-45222003000100011.
Bosi, E. (1994). Memória e sociedade: lembrança dos velhos. São Paulo: Companhia das letras.
Bosi, E. (2003). Memória da cidade: lembranças paulistas. Estudos Avançados, 17(47), 198-211. https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9910.
Buttimer, A. (1982). Apreendendo o dinamismo do Mundo Vivido. In A. Christofoletti (Ed.). Perspectivas da Geografia (pp. 165-93). São Paulo: Difel.
De Certeau, M. (1998). A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes.
Delgado, A. (2003). A invenção de Cora Coralina na batalha das memórias. (Tese de Doutorado em História). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Felippe, J. (2016). Cartografias valorativas de Sabará-MG a essencialidade da cidade patrimonial metropolizada. (Tese de Doutorado em Geografia). Universidade de Brasília, Brasília.
Haesbaert, R. (2005). Da desterritorialização à multiterritorialidade. In Anais do X Encontro de Geógrafos da América Latina (pp. 6774-6792). http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal10/Teoriaymetodo/Conceptuales/19.pdf
Haesbaert, R. (2007). Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia, 9(17), 19-46. https://periodicos.uff.br/geographia/article/download/13531/8731/52879.
Halbwachs, M. (2003). A memória coletiva. São Paulo: Centauro.
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. (2009). Dossiê descritivo: O toque dos sinos em Minas Gerais. Brasília. http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossie%20toque%20dos%20sinos(1).pdf
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. (1985). Processo nº 1.181-T-85. Processo de tombamento do Conjunto Arquitetônico, Urbanístico e Paisagístico de Pirenópolis – Goiás. Brasília.
Jayme, J. & Jayme. J. (2002). Casas de Deus e Casas dos Mortos. Goiânia: Universidade Católica de Goiás.
Leite, I. (1991a). Descendentes de Africanos em Santa Catarina: invisibilidade histórica e segregação. Textos e Debates: núcleo de estudos sobre identidade e relações interétnicas, 1(1), 5-42. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/126236/Textos%20e%20Debates%20No%201.pdf.
Leite, I. (1991b). Territórios de negros em área rural e urbana: algumas questões. Textos e Debates: núcleo de estudos sobre identidade e relações interétnicas, 1(2), 39-46. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/126236/Textos%20e%20Debates%20No%202.pdf.
Lima, L. (2017). Lugar e memória: o patrimônio goiano entre o esquecimento e a resistência. (Tese de Doutorado em Geografia). Universidade de Brasília, Brasília.
Lima, L. (2020). Patrimonialidade em cidades não patrimonializadas: caso de Crixás, Goiás, Brasil. PatryTer, 3(6), 202-218. https://doi.org/10.26512/patryter.v3i6.31725.
Marandola Jr., E. (2009) Entre muros e rodovias: os riscos do espaço e do lugar. Antropolítica: Revista Contemporânea de Antropologia, 24, 195-218.
Mater Dei Produções (s.d.). Pilar de Goiás - Fatos Históricos, Jovelino Brito [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=jGzGU7NkIyU&t=3s
Meneses, U. (2009). O campo do patrimônio cultural: uma revisão de premissas. In Anais do I Fórum Nacional do Patrimônio Cultural: desafios, estratégias e experiências para uma nova gestão (pp. 25-39). http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/4%20-%20MENESES.pdf.
Oliveira, V. (2022). De capela a coreto: direito à memória negra e (re)apropriação na Praça Coronel Chico de Sá – Pirenópolis (GO). (Relatório Técnico de Mestrado Profissional em Estudos Culturais, Memória e Patrimônio). Universidade Estadual de Goiás, Goiás.
Pollak, M. (1989). Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, 2(3), 3-15. http://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf.
Pollak, M. (1992). Memória e identidade social. Estudos Históricos, 5(10), 200-212. https://www.marilia.unesp.br/Home/Pesquisa/cultgen/Documentos/memoria_e_identidade_social_pollak.pdf.
Portal do Turismo de Pirenópolis. (2021). Persio Forzani. https://pirenopolis.tur.br/multimidia/imagens/Artistas%2FPERSIO+FORZANI.
Poulot, D. (2009). Uma história do patrimônio no Ocidente. São Paulo: Estação Liberdade.
Relph, E. (1979). Place and Placelessness. Londres: Pion.
Relph, E. (2014). Reflexões sobre a emergência, aspectos e essência de lugar. In E. Marandola Jr., W. Holzer & L. Oliveira (Ed.). Qual o espaço do lugar?: geografia, epistemologia, fenomenologia (pp. 17-32). São Paulo: Perspectiva.
Tamaso, I. (2005). A expansão do patrimônio: novos olhares sobre velhos objetos, outros desafios. Sociedade e Cultura, 8(2), 13-36. https://doi.org/10.5216/sec.v8i2.1008.
Tuan, Y. (2013). Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Londrina: Eduel.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PatryTer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Please be advised that Revista Patryter is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors who publish in the PatryTer Magazine agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY) which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- The contribution is original and unpublished and is not being evaluated for publication by another journal. When submitting the article, authors should attach as a supplementary document a Letter addressed to the PatryTer's Editor, indicating the academic merits of the submitted work (relevance, originality and origin of the article, that is, from what type of research]. This letter must be signed by all authors.
- Authors assign the copyright of the work that they present to the Editorial Board of PatryTer Magazine, which may serve the article in the PatryTer Magazine and in public and private databases in Brazil and abroad.
- Authors declare that they are fully responsible for the entire contents of the contribution that they submit to the Editorial Board of PatryTer Magazine.
- Authors declare that there is no conflict of interest that could interfere in the impartiality of the scientific papers submitted to the PatryTer Magazine Editorial Board.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).