For a militant museal education for life:

reflections on museums, science and LGBT memory

Authors

  • Karlla Kamylla Passos dos Santos Universidade Federal de Goiás
  • Camila Azevedo de Moraes Wichers Universidade Federal de Goiás
  • Paula Cristina de Almeida Silva Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v11i21.41423

Keywords:

LGBT Museology, Museum education, Science Museums, Memory, Public

Abstract

The aim of this article is to reflect about the relationship between museums, science, and LGBT memory. From an educational action focused on LGBT memory at the “Museu de Astronomia e Ciências Afins (MAST)”, held during the museum week of the “Instituto Brasileiro de Museus (IBRAM)”, in 2021. This activity arose from the provocation of Jean Baptista and Tony Boita (2014), by the fact that museums do not associate the International Museum Day and the Day against homo/trans/biphobia, on May 18th and 17th, respectively. In June 2021, MAST organized a publication inviting museums to fight for the lives of LGBT people, on Instagram and Facebook, which generated a lot of comments. Evidence of how this theme is understood as "out of context" and "militance" by some people, not without the resistance of others who understand the role of science in the struggle for life, which makes MAST another fruitful space for LGBT Museology.

Author Biographies

  • Camila Azevedo de Moraes Wichers, Universidade Federal de Goiás

    Doutora e Mestra em Arqueologia (MAE/USP), Doutora em Museologia (ULHT-PT) e graduada em História (USP). Docente do Bacharelado em Museologia e do Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal de Goiás (UFG). E-mail: camilamoraes@ufg.br . ORCID http://orcid.org/0000-0002-8996-7183. Link para acessar o lattes: http://lattes.cnpq.br/1268440854810735

  • Paula Cristina de Almeida Silva, Universidade Federal de Goiás

    Mestra e doutoranda em Antropologia Social pela Universidade Federal de Goiás (PPGAS/UFG) e graduada em Direito (PUC-GO). E-mail: paula.cristina.de.a.silva@gmail.com. ORCID https://orcid.org/0000-0002-4502-9646

References

BAPTISTA, Jean; BOITA, Tony. Protagonismo LGBT e museologia social: uma abordagem afirmativa aplicada à identidade de gênero. Cadernos do CEOM - Ano 27, n. 41 - Museologia Social. 2014.

BAPTISTA, Jean; BOITA, Tony.; MORAES WICHERS, Camila A. de. O que é Museologia LGBT?. Revista Memórias LGBT, v.7, p. 4 - 9, 2020. Disponível em https://memoriaslgbt.wpcomstaging.com/edicao-atual/ Acesso em 01 out. 2021.

BRASIL. LEI Nº 11.904, 14 de janeiro de 2009. Estatuto de Museus. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11904.htm>. Acesso: 11 de jul. 2015.

CASTRO, Thainá. Ensino em Museologia e problemáticas metodológicas para uma Museologia LGBT: caminhos para uma política de acervos no Museu da Diversidade Sexual. Revista Memórias LGBT Expediente Ano 7 – ed. 12. 2020.

GIOVANAZ, Marlise. Experiências do Curso de Museologia da UFRGS no Universo LGBT. Revista Memórias LGBT Expediente Ano 7 – ed. 12. 2020.

HARAWAY, Donna. Saberes Localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu (5) 1995: p. 07-41.

MORAES WICHERS, Camila A. de. Museus e Antropofagia do Patrimônio Arqueológico: (des) caminhos da prática brasileira. Tese de Doutoramento em Museologia, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2010.

MORAES WICHERS, Camila A. de. Museologia, feminismos e suas ondas de renovação. Museologia & Interdisciplinaridade. Vol. 7, nº13, 2018.

PASSOS DOSSANTOS, Karlla Kamylla; KUNZLER, Josiane; CAZELLI, Sibele; ELIAS, Simone Santana Rodrigues. Inclusão no Mast: formação em acessibilidade cultural em tempos de pandemia. In: ROCHA, Jessica Norberto (org.). Acessibilidade em museus e centros de ciências: experiências, estudos e desafios. Rio de Janeiro: Fundação Cecierj/Grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis (MCCAC), 2021.

SANTOS, Suzy da Silva. Ecomuseus e Museus Comunitários no Brasil: Estudo Exploratório de Possibilidades Museológicas. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação Interunidades em Museologia da Universidade de São Paulo para obtenção do título de Mestre em Museologia. São Paulo, 2017.

Published

2022-05-17

Issue

Section

Dossiê Museus e Museologia LGBT

How to Cite

For a militant museal education for life:: reflections on museums, science and LGBT memory. (2022). Museologia & Interdisciplinaridade, 11(21), 79-91. https://doi.org/10.26512/museologia.v11i21.41423