Espelhos que congelam a imagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v6i11.17745

Keywords:

Social role of photography, Photographer, Mirror, Dematerialization of photography, Archives

Abstract

Through direct testimony, the personal memory and the recurrence of other memories preserved, the author notes the particular contours of colonial photography in a photographer of Angola-1940-1976, Francisco júnior "Quitos" and his life in the city of Lobito. Technical and theoretical inferences over most known conceptual frameworks are also tested in the way those have connected Visual Anthropology and Sociology to photography. 

Author Biography

  • Eduardo Jorge Esperança, Universidade de Évora

    Professor Auxiliar com Agregação do Departamento de Sociologia; Professor das Disciplinas de Sociologia da Comunicação e Media; Sociologia da Cultura; Epistemologia das Ciências Sociais; Sociologia da Tecnologia.

References

AMOEDO, M. «1975 na Primeira Pessoa - Lobito, uma cidade com estórias por contar». ed. Nova Vega: Lisboa, 2016.

BARTHES, R. Câmara Clara. Edições 70 , Lisboa, 2012.

BECKER, H. S. “Photography and Sociology.” In: Studies in the Anthropology of Visual Communication 1. 3-26, 1974.

BOURDIEU, P. et alii, Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. Éd. de Minuit, Le sens commun,1965. Revue, 1970.

HARPER, D. « The image in sociology : histories and issues », Journal des Anthropologues. 80-81 | 2000, pp. 143-160. https://jda.revues.org/3182?lang=enDUBOIS P. L’acte photographique. Paris : Éditions Labor, 1988.

ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Relógio D’água, Lisboa, 2016.

FACCIOLI, Patrizia. « La sociologie dans la société de l’image. » In : Sociétés. 1/2007, n. 95, pp. 9-18.

GOMBRICH E. “The visual image: its place in communication”, In: WODFIELD, R. The Essential Gombrich: Selected Writings on Art and Culture, Londres: Phaidon, 1996.

JONAS, Irène. « L’interprétation des photographies de famille par la famille » In : Sociologie de l’Art, 1/2009 (OPuS 14), pp. 53-70. http://www.cairn.info/revue-sociologie-de-l-art-2009-1-page-53.htm

MIRANDA, L. Pierre Bourdieu e o campo da Comunicação - por uma teoria da Comunicação Praxeológica. Porto Alegre: EdiPUC-RS, 2005.

SONTAG, S. Sur la photographie. Paris : Union Générale d’Éditions, coll. « 10/18 », 1983.

Published

2018-03-09

Issue

Section

Dossiê - Legados Coloniais

How to Cite

Espelhos que congelam a imagem. (2018). Museologia & Interdisciplinaridade, 6(11), 127-135. https://doi.org/10.26512/museologia.v6i11.17745