Linguística e educação indígena com muito amor
Histórico da educação escolar indígena no Brasil, a partir de Roraima
DOI:
https://doi.org/10.26512/rbla.v16i1.56735Keywords:
Alfabetização, Educação, Indígenas, Yanomami, ConscientizaçãoAbstract
This is the reconstruction of the history of indigenous school education in Brazil based on the State of Roraima and the experience developed by Loretta Emiri through several institutions, including the Diocese of Roraima, the State of Roraima Department of Education, the Indigenous Missionary Council, the Documentation and Information Center, and Operation Anchieta.
References
Emiri, Loretta. 1981. Gramática pedagógica da língua yãnomamè. Boa Vista: Missão Catrimâni.
Emiri, Loretta. 1982. Notas sobre os grupos locais yanomami da bacia do médio rio Catrimâni. Monte Urano (Itália): Missão Catrimâni.
Emiri, Loretta. 1982. Cartilha yãnomamè. Monte Urano (Itália): Missão Catrimâni.
Emiri, Loretta. 1982. Leituras yãnomamè. Monte Urano (Itália): Missão Catrimâni.
Emiri, Loretta. 1983.Em preparação a um dicionário yãnomamè-brasileiro. Monte Urano (Itália): edição da autora.
Emiri, Loretta. 1985. Yanomami do Catrimâni: repensando uma experiência de alfabetização de adultos na língua materna. Boa Vista:DEF-DAC-SEC/RR.
Emiri, Loretta. 1987. Dicionário yãnomamè-português. São Paulo: CPI/RR.
Emiri, Loretta. 1987. Línguas indígenas em Roraima - Levantamento bibliográfico. Boa Vista CPI/RR.
Emiri, Loretta. 1989. “Yanomami”. In: Emiri, Loretta; Monserrat, Ruth (org.). A conquista da escrita - Encontros de educação indígena. São Paulo: OPAN/Iluminuras.
EMIRI, Loretta; Monserrat, Ruth (org.). 1989. A conquista da escrita – Encontros de educação indígena. São Paulo: OPAN/Iluminuras.
Emiri, Loretta. 1990. Educação e organização indígena em Roraima - I Encontro de professores indígenas de Roraima. Boa Vista: CPI/RR.
Emiri, Loretta. 1990. Direitos sociais – Educação, apresentado no Seminário sobre Direitos dos Índios, Procuradoria Geral da República, Brasília, 04-06/12/1990.
Emiri, Loretta. 1991. A mobilização dos professores indígenas brasileiros e a LDB. Boa Vista: CPI/RR.
Emiri, Loretta. 1992. Alguns dados sobre as línguas e os povos indígenas em Roraima. Boa Vista: DE- SECD/RR.
Emiri, Loretta. 1992. Legislação da educação escolar indígena, DE-SECD/RR, apresentado no I Seminário Internacional de Educação Indígena, Boa Vista, 04/07-08-92.
Emiri, Loretta. 1992. O Núcleo de Educação Indígena de Roraima e a conjuntura nacional da educação escolar indígena. Boa Vista: DE-SECD/RR.
Emiri, Loretta. 1993. Regimento piloto para as escolas indígenas (org.). Boa Vista: NEI-SECD/RR.
Emiri, Loretta. 1993. Concurso diferenciado para professores indígenas em Roraima. Boa Vista: NEI-SECD/RR.
Emiri, Loretta. 1993. Voando alto em Roraima - Histórico do NEI da SECD/RR. Boa Vista: NEI-SECD/RR,
Emiri, Loretta. 1993. Magistério indígena - Proposta de implantação de curso de habilitação ao magistério em nível de 2° Grau para professores indígenas em Roraima (org.). Boa Vista: NEI-EFP-CEFAM-SECD/RR.
Emiri, Loretta. 1996. “Escola indígena: federal, estadual ou municipal? Este é o problema”. In: Educação indígena na Amazônia: experiências e perspectivas. Belém: UNAMAZ/OEA/UFPA, pp.127-152.
Emiri, Loretta. 1996.Yanomami alla conquista della scrittura, presentato al XVIII Convegno Internazionale di Americanistica, Perugia, 10/12-05-96. In Heteroglossia, Università degli Studi di Macerata.
Emiri, Loretta. 2004. Parir educación indígena. In: Flórez, Mercedes Arriaga. Sin carne (a cura di). Università di Siviglia.
Emiri, Loretta. “Partorire educazione indigena”, in Sagarana, n. 35, 04-09.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 1, jul., 1988.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 2, jul., 1988.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 3, ago., 1988.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 4, set., 1988.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 5, jan., 1989.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 6, fev., 1989.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 7, abr., 1989.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 8, maio, 1989.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 9, out., 1989.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Boa Vista, n. 10, nov., 1989.
Emiri, Loretta (editor). Boletim da CPI/RR, Brasília, n. 11, fev., 1990.
Emiri, Loretta (editor). Boletim de educação indígena do Grupo de Trabalho BONDE, CPI/RR, Brasília, n. 3, dez., 1989,.
Emiri, Loretta (editor). Boletim do Setor de Educação do CIMI, SE-CIMI, Brasília, n. 1, set., 1990.
Emiri, Loretta (editor). Boletim do Setor de Educação do CIMI, SE-CIMI, Brasília, n. 2, fev., 1991.
Emiri, Loretta (editor). Wayãmu - Boletim informativo do Núcleo de Educação Indígena, ), NEI-SECD/RR, Boa Vista, n. 1, set., 1992.
Emiri, Loretta (editor). Wayãmu - Boletim informativo do Núcleo de Educação Indígena,), NEI-SECD/RR, Boa Vista, n. 2, mar., 1993.
Emiri, Loretta (editor). Wayãmu - Boletim informativo do Núcleo de Educação Indígena,), NEI-SECD/RR, Boa Vista, n. 3, jul., 1993.
Emiri, Loretta (editor). Wayãmu - Boletim de educação indígena, AAI-DE-SECD/RR, Boa Vista, n. 4, fev., 1994).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Linguística Antropológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in RBLA agree to the following terms:
a) Authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work.