Theater of the Oppressed and Human Rights: Pedagogical Strategy for (Trans)Formation
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40905Keywords:
Human Rights, Engaged Multiliteracy, Theater of the Oppressed, Funds of PerezhivanieAbstract
Our objective is to discuss the power of the Theater of the Oppressed as a pedagogical means for the defense of Human Rights and Social Justice. Drawn on Engaged Multiliteracy and de-encapsulating proposals, we analyze how the Theater of the Oppressed contributes to the creation of participants' engagement. We selected episodes of two profects that enable, with the intentional design of dramatic events, the entanglement of the participants' funds of perezhivanie with perezhivanie of everyday life oppression. The discussion points to the expansion of symbolic resources and the creation of new possibilities for mobility and the transformation of reality.
Downloads
References
AMARAL, F. Dessilenciamento em Cadeia Criativa. In: LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P. (org.) Cadeia Criativa: teoria e prática em discussão. Campinas, SP: Pontes Editora, 2018.
BOAL, A. Teatro do Oprimido e Outras Poéticas Políticas. São Paulo: Editora 34, 2019 [1975].
BOFF, L. Teologia da Libertação no Debate Atual. Petrópolis: Vozes, 1985.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
CARRIJO, V.L.S et al. Educação Antirrascista: vivência das brincadas no Multiletramento Engajado. In: LIBERALI, F. C.; CARRIJO, V. L. S. Práticas Insurgentes para romper necroeducação. Pontes: Campinas, 2021. No prelo.
CARVALHO, M. Aulas sobre bullying: um relato de uma cadeia criativa entre as atividades do Programa Digitmed e de uma escola pública. In: LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P. (org.). Cadeia Criativa: teoria e prática em discussão. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.
CONSTITUIÇÃO DA ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT) E SEU ANEXO. Declaração de Filadélfia. Disponível em: https://bityli.com/VQnSAn. Acesso em: 27 set. 2021.
ESPINOZA, B. Ética. Trad. TADEU, T. Belo Horizonte: Autêntica, 2009 [1677].
FERNANDES, K. C. Teatro Social dos Afetos. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Departamento de Psicologia Social. Pontifícia Universidade católica de São Paulo, 2019.
FREIRE, P. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1970.
GUTIÉRREZ, G. Teología de la liberación. Lima: CEP, 1971.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Sistema Nacional de Índices de Preços ao Consumidor IPCA-15. maio de 2021. Disponível em: https://bityli.com/XvA6Yv. Acesso em: 27 set. 2021.
KRENAK, A. O amanhã não está à venda. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2020.
LIBERALI, F. C. Argumentação em contexto escolar. Campinas, SP: Pontes, 2013.
LIBERALI, F. C. Transforming urban education in São Paulo: insights into a critical-collaborative school project. D.E.L.T.A., v. 35, n. 3, 2019a.
LIBERALI, F. C. Argumentação na opressão destrutiva e na colaboração crítica: do cenário político do impeachment ao contexto do Projeto DIGIT-M-ED. In: SZUNDY, P. T. C.; TILIO, R.; MELO, G. C. (org.). Inovações e desafios epistemológicos em Linguística Aplicada: perspectivas sul-americanas. Campinas, SP: Pontes, p. 261-296, 2019b.
LIBERALI, F. C. Construir o inédito viável em meio à crise do coronavírus-lições que aprendemos, vivemos e propomos. In LIBERALI et al. (org.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 13-21, 2020a.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.